WE 1
TEMA: DIGITAL VÄNDPUNKT FÖR SVENSK INDUSTRI Det k
rävs ett nytt ledarskap Lika viktigt för dagens företag, som vill överleva i morgondagens digitala värld, är ledarskapet. »Framtidens ledarskap kan inte vara lika hierarkiskt som tidigare, utan måste vara mer nätverkande. Vi behöver lämna beslutspyramiderna och alla hierarkiska flödesscheman bakom oss, eftersom en stor del av framtidens beslutsfattande kommer att ske i nätverken. För att hitta lösningar på problem måste vi vara mer externt än internt fokuserade än tidigare. Det är ett nytt tankesätt, som vi behöver träna på och ta till oss. Här tycker jag det är intressant vad som just nu sker i Sverige med alla industriöverbyggande initiativ.« Detta gäller inte bara toppledningarna, utan även mellanchefsnivån måste lära sig att tänka i nya banor. Och dessutom få mandat och resurser att genomföra implementering av ny teknik och nya idéer. »Det är viktigt att hantera de immunsystem som har byggts upp mot förändringar i organisationerna. Ledarskapet påverkas även av att vi har en ny generation med helt andra förväntningar på ledarskapet.« En utmanande kursändring I framtidens företag måste det dessutom skapas förutsättningar för medarbetarna att själva fatta rätt beslut i rätt tid. Det räcker inte med att bara ta in de bästa utvecklarna, dessa personer behöver ha rätt förutsättningar för att verka och trivas i en miljö, där de själva kan utvecklas och få bärkraft för sina idéer.« Många av dagens bolag är organiserade för att vara framgångsrika i den tidigare industriella revolutionen, där fokus har varit inriktat på processer, volym, effektivitet och produktivitet. »Framöver kommer det mer att handla om att arbeta tvärfunktionellt och tvärvetenskapligt med hög agilitet och en hög grad av samarbete. Det är en stor och utmanande kursändring«, avslutar Claudia Olsson. DIGG DIGITALISERAR DET OFFENTLIGA SVERIGE Sveriges nyaste myndighet DIGG, Myndigheten för digital förvaltning, har varit igång i ett år. Med det ambitiösa målet att Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter, så ska det offentliga Sverige bli mer digitalt. TEXT: STEFAN TÄRNHUVUD Sveriges nyaste myndighet DIGG, Myndigheten för digital förvaltning, slog i september 2018 upp sina dörrar i Sundsvall. Arbetet med att få igång verksamheten skedde snabbt. I januari 2018 började organisationskommittén sitt arbete, i juli utsågs Anna Eriksson, utvecklingsdirektör på Lantmäteriet, till generaldirektör och i september samma år blev lokalerna invigda av dåvarande civilminister Ardalan Shekarabi. »Allting gick väldigt snabbt. Vi tog genast över en del ansvarsområden från andra myndigheter, såsom e-legitimation och Skatteverkets Mina meddelanden, samtidigt som mycket handlade om att få igång en fungerande verksamhet«, säger Anna Eriksson. 20