WE 1
Men myndighetens arbete fick en tuffare start än
väntat. Efter riksdagsvalet 2018 hamnade Sverige i ett politiskt dödläge och landet var utan regering under nästan fem månader. »Det var väldigt speciellt. Vi hade ingen att prata med från regeringen om vad man ville inom det här området eller vad det fanns för budget. Det gjorde att det blev en tuff start, även om regeringskansliet och tjänstemännen var väldigt stöttande«, säger Anna Eriksson. Ökad digitaliseringstakt genom samordning Nu är verksamheten i full gång. Idag arbetar cirka 40 personer på kontoret, och planen är att fortsätta växa. En av huvudsysslorna är att vara en katalysator för digitalisering av kommuner, regioner och statliga myndigheter och få fler att dra nytta av de möjligheter som digitaliseringen bär med sig. »Det vi ska göra är att öka digitaliseringtakten i all offentlig förvaltning och få fler att göra sin verksamhet mer digital«, säger Anna Eriksson. Det formella uppdraget, att samordna och stödja den offentliga förvaltningens digitalisering, visar sig på olika sätt. Digitaliseringsmognaden inom det offentliga är ganska likt hur det ser ut inom industrin. Det finns myndigheter och kommuner som har gjort väldigt mycket medan andra har gjort betydligt mindre. Mycket handlar om samordning, att skapa en sammanhängande digital infrastruktur och att verka för att arbeta enligt framtagna standarder. »Som ett exempel så ska man som medborgare inte behöva lämna samma uppgifter till offentliga verksamheter flera gånger. Man behöver koppla ihop det som Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten gör, så att det blir en helhet. Där behövs vi för att samordna och ta fram exempelvis standarder och gemensamma tjänster tillsammans med alla aktörer. Vi behöver utveckla hela det offentliga Sverige«, säger Anna Eriksson och tillägger: »Vi jobbar dels mot det offentliga, dels med tjänster mot medborgarna såsom elektronisk ID och digital post. Vi ansvarar också för webbtillgänglighetsdirektivet, som är ett EU-direktiv som innebär att alla offentliga webbplatser ska uppfylla vissa krav. Vi ger stöd om vad man behöver göra, men gör också tillsyn om vi får rapporter om att direktivet och den svenska lagen om tillgänglighet till digital offentlig service inte följs.« Öppna data kan skapa innovation Mycket av arbetet handlar också om att tillgängliggöra öppna data som finns inom offentlig sektor. Data som i sin tur kan skapa nya tjänster och innovation, både för offentlig och privat verksamhet. »Vi ska göra öppna data tillgängliga, så att alla kan ta del av information och skapa de tjänster som behövs. Här finns det stora möjligheter till innovation. Det är genom att kombinera data på olika sätt, som nya tjänster skapas.« Intresset är stort Sverige som land ligger långt fram i mätningar över hur digital befolkningen är och med DIGG:s arbete ska den offentliga förvaltningen ta ett steg framåt i sin digitala transformering. Och att intresset är stort för DIGG och dess arbete märktes inte minst under politikerveckan i Almedalen. »Digitalisering är ett hett ämne. Verksamhetsutveckling med teknikens möjligheter är en väldigt viktig del i vårt gemensamma samhällsbygge«, slutar Anna Eriksson. »Vi ska göra öppna data tillgängliga, så att alla kan ta del av dessa och skapa nya tjänster. Här finns det stora möjligheter till innovation«, säger DIGGs generaldirektör Anna Eriksson. 21