WE 1
BUSINESS EXCELLENCE Lever som man lär I ett produ
cerande företag med teknik- och produktfokus är det lätt att hållbarhetsarbetet får en kraftig orientering mot tekniska innovationer. Men det finns många stenar att vända på för att leva efter devisen »Doing good. Together.« Den nordiska säljkåren som dagligen är fanbärare för Tarketts ambitioner och produkter och som ofta pratar miljöfrågor med sina kunder lyfte frågan tillsammans med Dag - vad kan vi göra i vardagen? »Vi har nästan 60 tjänstebilar i vår svenska verksamhet, som tillsammans kör tiotusentals mil årligen. Så vi bestämde oss för att fokusera på dem. Vi satte upp mål för att minska bränsleförbrukningen. Vi justerade lite i tjänstebilsavtalen för att kunna öka andelen hybrider, men det var fortfarande svårt att nå målen. Då bestämde vi oss för att satsa på biobaserad diesel, tallolja.« 32 Tillsammans med Preem slöt Tarkett det första avtalet utanför transportsektorn, detta utifrån den nya lagstiftningen om reduktionsplikt och massbalans. »Den här åtgärden har reducerat våra koldioxidutsläpp kopplade till säljkårens bilar med 85 procent, vilket motsvarade 30 ton koldioxid under 2018«, säger Dag Duberg och avslutar: »I det långa loppet är det inte bara de stora innovationerna som gör skillnad, det är många enskilda åtgärder utifrån en gemensam strategi, som i det här fallet skapar hållbarhet. Den globala uppvärmningen är ett faktum och konsekvenserna av den är oöverblickbara. Vi måste göra någonting nu och vi måste alla dra vårt strå till stacken om vi ska ha en gemensam framtid här på jorden.« För att möta svenska krav på att bygga sunda hus vill Tarkett kunna redovisa exakt allt vad företagets produkter innehåller. FOTO: TARKETT