Nolltretton 1
KROGKRÖNIKA Bättre märkning av mat på krogen Text
: Tobias Pettersson Köper man mat i livsmedelsaffären finns det en mängd olika märkningar som berättar om matens ursprung, dess produktion och annat som är relevant för kunden. När införs samma standard på krogarna? Det är inte lätt att vara konsument och göra medvetna val. Men i mataffärerna försöker man i alla fall att underlätta för sina kunder genom diverse märkningar. Vi har exempelvis: Fairtrade En märkning som bidrar till förbättrade arbets- och levnadsvillkor för odlare/anställda i utvecklingsländer. EU-ekologiskt Baseras på EU:s förordning för ekologiskt jordbruk. Märkningen visar bland annat att 95 procent av produktens ingredienser är ekologiskt certifierade. KRAV Ett privat initiativ för ekologisk märkning. I grunden står KRAV för bra miljö, god djuromsorg, god hälsa och socialt ansvar. Jämfört med EU:s ekologiska märkning har KRAV tuffare regler för djuromsorg. MSC – Marine Stewardship Council Ett miljömärke för fisk från världshaven, där fisket skett med godkända metoder och på fiskbestånd som tål fiske. Rainforest Alliance Standard som kombinerar socialt ansvar och miljö. Certifierar odlare som producerar bland annat kaffe, kakao, bananer, citrusfrukter och blommor. Svenskt Sigill En certifiering för svensk mat och blommor. Omfattar livsmedelssäkerhet, djuromsorg, miljö samt GMO-frihet och minskad användning av kemiska bekämpningsmedel. Utz Certified Jobbar mycket med kunskapshöjning till certifierade kakao-, kaffe- och teodlare. Ställer krav på såväl sociala aspekter som miljön och matsäkerhet. Dessa och andra märkningar är så många och så olika att det är svårt att ha koll, men det är åtminstone ett försök att underlätta för kunden. På krogarna är det sämre, där får man verkligen leta och fråga runt om man vill göra medvetna val. Det är möjligt att många krogar satsar mycket på hållbarhet, men i så fall är de dåliga på att visa det. Som gäst kan man få ledtrådar genom att lusläsa menyn eller leta efter en skylt med orden Regional Matkultur/Östgötamat, men det är i princip det enda. Krogbranschen borde bli mycket bättre på certifiering, märkning och standarder. Hållbarhet, klimatpåverkan och närproducerat är sånt som dagens matgäster är intresserade av. Att skapa en branschmärkning vore ingen uppoffring, det vore ett försäljningsargument och god marknadsföring. • Ät eller hämta mat hos din lokala restaurang • Köp din present/presentkort hos din lokala butik De behöver din kärlek! Visa din kärlek till Linköpings lokala butiker och restauranger Handla lokalt! Alla hjärtans dag Vi skriver om lokala företag. – För att vi bryr oss – NOLLTRETTON 29