Hemma Hos 2/2020 1
ME DARB E TARE ”Alla ska må bra på jobbet” Mimers
HR-utvecklare Magdalena Fager Lindgren trivs på jobbet. Vilket förstås är en förutsättning för att hon ska lyckas med en av sina viktigaste uppgifter. Nämligen att få alla Mimers anställda att trivas, utvecklas och känna att de bidrar till arbetsplatsen och till hyresgästerna. HRutvecklare? Vad är det? Jo, HR är helt enkelt en förkortning av Human Resources som direkt översatt betyder mänskliga resurser. HRavdelningen är den del av ett företag som hanterar personalfrågorna, med fokus på att attrahera, rekrytera och utveckla duktiga medarbetare. – Ett företag är inte bättre än sina medarbetare, så enkelt är det, fastslår Magdalen a Fager Lindgren. Har vi nöjda medarbetare, anställda som trivs och tycker de får det utrymme de behöver så påverkas också resultatet. Inte bara ekonomiskt utan även i hur bra vi kan utföra vårt uppdrag. I Mimers fall förstås också hur våra hyresgäster upplever oss som hyresvärd. Därför menar hon att det är otroligt viktigt att arbeta långsiktigt och möjliggöra för medarbetarna att utvecklas. – Det går inte bara att förlita sig på erfarenhet, säger hon. Vi lever i en föränderlig värld och behöver som 26 företag och som enskilda personer hänga med och utvecklas i takt med samhället. Vi har engagerade och kunniga medarbetare som trivs med sina jobb.” EN ANNAN viktig uppgift är att arbeta främjande för medarbetarnas hälsa. Något som förstås passar en folkhälsovetare som Magdalen a Fager Lindgren. – Det hjälper mig förstås mycket att jag kan luta mig mot min utbildning i många fall. Vi jobbar proaktivt med hälso frågorna för att kunna göra insatser tidigt. Hon säger att hon trivs alldeles förträffligt med sina arbetsuppgifter. – Mimer är en bra arbetsplats och jag upplever att vi har engagerade och kunniga medarbetare som trivs med sina jobb. Det är vår placering i Great Place to Work ett kvitto på, då vi även i år hamnade på en sjätteplats. Vi är stolta över våra yrkesroller och vad vi bidrar med till Västerås och till hyresgästerna. DEN HÄR våren har dock inte blivit någon normal period då hela världen påverkas av coronapandemin. – Vi fick ändra inriktning nästan över natten, säger Magdalena Fager Lindgren. Nu handlar det mesta om krisledning. Att rätt information kommuniceras till medarbetarna och att deras arbetsmiljö är så säker som möjlig t. – På sätt och vis är det förstås lärorikt, inte minst då många mer eller mindre tvingats lära sig att arbeta på distans i betydligt högre utsträckning än vad de är vana vid. Men jag hade förstås helst sett att vi sluppit den här utvecklingen. HEMMA HOS NUMMER 2 2020