Hemma Hos 2/2020 1
snabba service i alla ärenden. Men vi gör det av
omtanke för alla och för att minska smittspridningen. NÅGRA HYRESGÄSTER har hört av sig till Mimer, oroliga över ekonomin och sina möjligheter att betala hyran. Mimer arbetar som vanligt med avbetalningsplaner och försöker stötta hyresgästerna utifrån deras individuella situationer. Lokal hyresgäster i särskilt drabbade branscher har fått sin hyra halverad vilket möjliggjordes av regeringsbeslutet om hyreslättnader för företag i vissa branscher. Mimers arbete för att skapa fler bra mötesplatser för alla västeråsare har också påverkats. Myndigheternas riktlinjer fokuserar på vikten av att hålla avstånd och att inte samlas fler än 50 personer. Det betyder att de tillfällen då hyresgäster möts, som grillkvällar, trygghetsvandringar och andra sammankomster, också stoppats tills vidare. Dessutom påverkas firandet av – Vår målbild har hela tiden varit att säkerställa att våra hus fungerar och att uthyrningen fortsätter. Detta med så normal servicenivå som möjligt. Men ganska snabbt kom synpunkter från både hyresgäster och medarbetare om att besök och arbeten hemma hos hyresgästerna inte var en så god idé, med tanke på risken för smittspridning. Därför utförs just nu endast verkligt nödvändiga arbeten i hyresgästernas bostäder. Sedan tidigare planerade eller inte nödvändiga arbeten skjuts upp tills läget i samhället tillåter Mimer att gå tillbaka till den normala verksamheten igen. Kundcenter har stängt för spontana besök och tar endast emot bokade besök som sker med försiktighet och avstånd. – Den tid som frigörs satsar vi i stället på att tidigarelägga arbeten utomhus och i gemensamma ytor. Bland annat renoverar vi många tvättstugor och miljöbodar, arbetar för att optimera våra driftcentraler och tar extra hand om våra gårdar. Vi finns alltså här som vanligt, i hus och på gårdar, men på ett lite annorlunda sätt, säger Mikael Källqvist och fortsätter: – Det smärtar oss att säga nej till serviceanmälningar och att inte kunna ge vår normalt HEMMA HOS NUMMER 2 2020 Mimer ska vara en trygghet för sina hyresgäster, säger Mikael Källqvist. Mimers 100årsjubileum av coronaviruset. – Vår ambition är att alltid ge våra hyresgäster det där lilla extra, försäkrar Mikael Källqvist. Just nu är det svårare att göra det, men med krea tiva medarbetare blir det lite lättare. Vi har bland annat skickat mejl till personer över 70 år med länkar till sådant som kan underlätta vardagen – som en digital sittgympa. Vi erbjuder rörelsepromenader som kan genomföras på avstånd från andra och det kommer helt säkert dyka upp andra överraskningar i våra områden. Han avslutar: – Vi beklagar verkligen situationen och jag vill säga till alla våra hyresgäster att vi gör precis allt vi kan för att ge dem den service de ska ha. Jag är också övertygad om att de allra flesta förstår de prioriteringar vi tvingas göra och det vill jag tacka dem för! *Stabsläge är ett begrepp som bland andra polis, sjukvård och kommuner ofta använder i betydelsen beredskapsläge. Man samlar nyckelfunktioner för att utvärdera information och snabbt kunna vidta åtgärder. Mimer gick upp i stabsläge samtidigt som Västerås stad, dit bostadsbolaget som stor aktör i samhället naturligtvis var kallat. 7