Hemma Hos 2/2020 1
I NTERVJ U ”Att ställa om och längta tills det är
över” Den pågående coronapandemin påverkar alla delar av samhället och Mimer är naturligtvis inget undantag. Hemma Hos pratar med VD Mikael Källqvist om hur bostadsbolaget hanterar situationen och om hur Mimer på bästa sätt kan vara en trygghet för hyresgästerna. M 6 ikael Källqvist har tränat krishantering i olika tidigare befattningar. Ändå är varje situation unik och det var förstås mycket som var nytt i det skarpa läge som infann sig när virusepi demi n drabbade Sverige med full kraft. – Tidigare har sådana övningar känts väldigt viktiga men också lite abstrakta. Nu blir det tydlig t att det finns ett invant arbetssätt att luta sig mot, säger han. INOM VÄSTERÅS stad och Länsstyrelsen Västmanland har man sedan den stora skogsbranden 2014 lärt sig massor om hur det är att jobba i svåra händelser och om hur en krisorganisation arbetar bäst. – De lärdomarna har vi tagit del av och vi övar regelbundet på arbetssättet, fortsätter Mikael Källqvist. Det har vi haft stor nytta av nu och vi kunde snabbt ställa om och gå upp i stabsläge, samtidigt som Västerås stad. Inledningsvis var det svårt att sortera bland alla frågor och det fanns mycket att göra till en början. Information från myndigheterna kunde betyda att arbetet ställdes om på ett par timmar. Men ganska snabbt kom Mimer underfund med hur arbetet skulle prioriteras. HEMMA HOS NUMMER 2 2020