Hemma Hos 2/2020 1
M I ME R PAN E L E N experterna svarar Om du inte
hittar nyckeln kommer du att få betala kostnaden för att vi byter lås. Om du gör din serviceanmälan senare, eller inte lämnar in dina nycklar i tid, tillkommer dessutom en extra avgift utöver kostnaden för låsbytet. Kom ihåg att även lämna nycklar och passage-droppar till postbox, motorvärmare, tvättstuga, garage och entréport. Hej! Jag har noterat att det nu är olika telefon nummer till Jouren. Förut var det bara ett nummer. Varför har ni ändrat? /MICKAEL Hur firar vi? Grattis! Jag såg på sociala medier att Mimer fyller 100 år i år. Hur kommer vi hyresgäster få vara med och fira det? /MIRANDA Maria Eberhardsson: Det stämmer bra. Som du kan läsa i tidningen berättar vi om boendet förr i tiden och framåt, vi presenterar designklassiker och goda grannar som blivit nominerade. I sociala medier kan du hänga med oss från 20-talet och in i framtiden. Vi tar även en närmare titt på några av våra spännande hus. Tanken är också att vi ska ha ett ordentligt kalas tillsammans med våra hyresgäster. När och hur vi kan genomföra det vet vi tyvärr inte ännu på grund av corona-pandemin. Håll utkik på mimer.nu/100 Jag har sagt upp min lägenhet och ska flytta. Nu hittar jag inte en av lägenhetsnycklarna. Vad ska jag göra? /MALIN Anette Jansson: Nästa hyresgäst som ska flytta in behöver dina nycklar. Du måste därför lämna tillbaka alla nycklar till vårt kundcenter senast klockan 12.00 första HEMMA HOS NUMMER 2 2020 dagen efter att hyreskontraktet gått ut. Om den dagen är en lördag, söndag eller en helgdag ska du lämna in nycklarna första vardagen därefter. Om du saknar nycklar är det därför viktigt att du gör en serviceanmälan i god tid, senast en vecka innan ditt kontrakt upphör att gälla. Kontakta vårt kundcenter på 02139 70 00 så snart som möjligt. Katarina Sahlander: Det stämmer att vi delat upp Jouren till Fastighetsjour och Störningsjour. Anledningen är att det är så olika typer av ärenden. Om du upptäcker akuta fel i din bostad när Mimer har stängt kontaktar du Fastighetsjouren på 021-39 70 70. De hjälper dig om ärendet inte kan vänta. Det kan handla om en ordentlig vattenläcka, en glasruta som är krossad och det finns risk att någon skadas, att det blir inbrott eller att du har låst dig ute och behöver en låsöppning. Om du upplever störningar ska du alltid börja med att prata med din granne. Om störningarna ändå fortsätter gör du en serviceanmälan. Vid allvarliga störningar på natten ringer du vår Störningsjour. Störningsjouren har öppet alla dagar kl. 20.00–05.00. När du ringer Störningsjouren måste du ange vem du är, så att de kan kontakta dig vid behov och vi kan återkoppla till dig efteråt. Har du en fråga? Mimers experter svarar på frågor om ditt boende. Mejla till: anette. ekman@mimer.nu UTHYRNING Anette Jansson Chef kundcenter MILJÖ Anna Wadsten Sakkunnig miljö SKADEDJUR Mikael Fredling Skadedjurssamordnare BOENDE Katarina Sahlander Områdeschef KOMMUNIKATION Maria Eberhardsson Kommunikationschef 27