AMES 1
»Ibland hittar vi behov och idéer som är för bra
för att inte göra något åt. Då kör vi några design sprintar för att testa om det håller.« säger Bjarte. – Vi sitter ungefär 20 personer i Linköping och cirka 15 i Stockholm. I Jönköping och Örebro finns en person vardera men planen är att bygga upp kontoren där också. Det är bara det där med att få tag i bra personal. BJARTE FÖRKLARAR DET SOM att han gärna vill hitta kollegor med T-kompetens. – En utbildning inom något och sedan en annan inom något helt annat. Dietister som läst programmering, nationalekonomer som läst design, eller vad som helst. Vi har många beteendevetare och kognitionsvetare, industridesigners, grafiker och utvecklare. Det bra med att ha olika utbildningar är att man får en professionell empati. När man läst olika saker har man mycket större förståelse för att det jag ser och upplever kan vara helt annorlunda mot vad du ser och upplever, bara för att vi jobbar med olika saker. Man får olika sätt att tänka inom skilda professioner. Det här är något man inte tränar på alls inom många utbildningar. Det är synd, menar han. – Att Usify startade kontor med en person i Örebro och en i Jönköping är för att vi hittade rätt människor och de råkade bo där. Nu är planen att utvidga och bygga kontor runt dem, så 22 att säga. För några år sedan behövde Bjarte och Usify förklara och sälja in Design Thinking hos kunderna men så är det inte riktigt längre. – Det var många som inte såg nyttan och som undrade om det verkligen betalade sig att jobba så. Nu, bara på senaste året, verkar man ha förstått det här i Sverige. Nu ska jag försöka att få tag i folk för att göra allt jobb vi får, berättar Bjarte. – Att det lönar sig finns det flera studier som visar. IBM har jobbat med Design Thinking länge och tillsammans med Forrester släppte de en rapport i februari som visade att Design Thinking bidrar både till ökad effektivitet och lönsamhet med en Return on Investment, eller RoI som det förkortas, på över 300 procent. Personalen har en gemensam bild av vad som ska åstadkommas och varför och tiden från idé till produkt i marknaden är halverad. MÅNGA STÖRRE FÖRETAG har också börjat använda Design Thinking på en strategisk nivå. – Vi jobbar med ett antal stora företag som har betydande utmaningar att lösa för att säkra sin överlevnad på lång sikt. Där har vi bland annat hjälpt till att visualisera nuläget, den framtida visionen och vägen dit, säger Bjarte. – Utmaningen med den digitala transformationen som de flesta måste genom är den stora komplexiteten. Helheten med teknik, marknad, affärsmodeller, produkter, tjänster, ledarskap, HR och kompetensförsörjning. Det är lätt att tappa överblicken och drunkna i alla detaljer. Det är här Design Thinking kommer till sin rätt. – Jag brukar säga att visualiseringarna vi gör fungerar lite som kanten på en simbassäng. Man kan behöva dyka ner i detaljer och prata kompetensplaner, XML-specifikationer och AI-API’er men sen behöver man antingen dra upp experterna till bassängkanten eller så tar de själva tag i kanten och lyfter sig tillbaka till helhetsbilden. DEN GEMENSAMMA BILDEN är viktig för framgångsrika projekt. – Vi kommer ofta in i större projekt där man kört fast. Det vanligaste sättet att försöka komma vidare är att ta in fler experter. Problemet är att experter inom olika områden ofta inte pratar samma språk. Förstår de inte varandra eller pratar förbi varandra kommer inte projektet vidare, säger Bjarte. – Vi kommer in och tänker på helt andra sätt och börjar nysta i vad man egentligen är ute efter. Foto: Tord-Erik Andresen