Fjärrvärmetidningen 1
Går till roten med felet I riktigt kritiska lägen
fungerar larmsystem inte optimalt. När operatören i kontrollrummet översköljs av osorterade larm är det lätt att prioritera fel med risk för att anläggningen skadas. I forskningsbyn Ideon finslipar innovatörer på en lösning som automatiskt reducerar antalet larm till de avgörande rotfelen. T EKNIKUTVECKLINGEN inom automationsområdet har gjort det möjligt att hålla koll på praktiskt taget varje komponent i en produktionsanläggning. Operatören i fjärrvärmeverkets kontrollrum får omedelbart veta när exempelvis temperaturer och tryck i de olika processmomenten blir farligt höga eller låga. – I grunden är det så klart bra att systemet rapporterar in småfel och kanske även talar om när en viss del behöver bytas, säger Jan Eric Larsson, VD för det Lundabaserade innovationsföretaget GoalArt. Det är svårt för operatörer att få en överblick när larm kommer i hundratal. Allvarliga problem Det är när något går riktigt galet i anläggningen som de många larmen har en allvarlig baksida. När ett fel förorsakar även andra sensorer att lösa ut kan operatören plötsligt ha flera hundra larm att ta hand om. – När informationen väller över operatören är det mänskligt att förlora överblicken, även om man övat i förväg, eller prioritera fel åtgärder, fortsätter Jan Eric Larsson och berättar att tappad kontroll kan innebära risk driftstörning eller till och med att anläggningen skadas. I en så kallad larmkaskad är det långt från säkert att det allvarligaste felet rapporteras först. Dessutom kan många larm gå flera gånger eftersom inställt värde pendlar runt en förutbestämd gräns. Röran riskerar att bli total när onödiga larm skymmer de som är mest angelägna att åtgärda. Inte hanterbart Per Andersson är styrelseordförande och medgrundare till GoalArt. Han citerar ur ”larmbibeln”, det vill säga ingenjörsorganisationen EEMUA:s dokument 191. Av den framgår att ett eller två larm per tiominutersperiod är hanterbart. – Upp till tio larm innebär överbelastning och fler än så bedöms som oacceptabelt, berättar han och förklarar att en kaskad kan innehålla hundratals, eller till och med tusentals, larm. Inom bland annat energiföretag har den16 der senare år. Sanering, att prioritera bort onödiga larm och sätta genomtänkta gränser, är ett sätt att minska antalet larm till en mer hanterlig nivå. – Ett både svårt och rätt tidsödande arbete eftersom man måste försäkra sig om att rätt larm ändras eller tas bort. Dessutom måste genomgången göras återkommande för att fånga upp förändringar i anläggningen. Per Andersson. Minskar larmkaskaderna GoalArt har en tidsbesparande lösning. Företaget har utvecklat en programvara som reducerar larmkaskader till enstaka larm. Per Andersson förklarar att operatören får ett larm, där den primära felorsaken framgår, istället för många larm: – Vår algoritm skiljer ut rotfelen, alltså de fåtal larm eller fel som utgör grundorsaken till att larmkaskaderna uppstår. Rotfelsanalysen kombineras med undertryckning av så kallade tjattrande larm som kommer och går upprepade gånger samt långliggande larm. GoalArt installerade år 2014 sitt system på försök vid E:ON:s Händelöverk i Norrköping. Antalet larm från panna 14 minskade med tre fjärdedelar vid en jämförelse med sparad historisk data. – Vid sammanlagt 25 kaskader försvann na problematik börjat uppmärksammas un- mellan 95 och 98 procent av larmen och det Fjärrvärmetidningen • Nr 4 • Juni 2017 Jan Eric Larsson. Foto: THOMAS FAHLANDER gav operatörerna i kontrollrummet ett helt nytt lugn. Nya intressenter Med det goda resultatet i bakfickan har GoalArt, sedan projektet i Norrköping avslutades år 2015, börjat kommersialisera sin metod. I samarbete med FVU AB letar man nu nya intressenter som vill prova på. Jan Eric Larsson förklarar att GoalArts programvara installeras i styrsystemsdatorn eller i en separat dator. För att lösningen ska fungera byggs först en modell av processflödet där sambanden mellan de händelser som påverkar varandra tydliggörs: – Den fasen underlättas betydligt av elektroniska ritningar, summerar han och bedömer tidsåtgången till en femtedel av en larmsanering. ◾ PER ERIKSSON Läs mer: I Primära fel i larmskurar är ett projekt som bedrevs inom ramen för SEBRA, Bränslebaserad eloch värmeproduktion, ett samverkansprogram mellan Energiforsk och Energimyndigheten. I Energiforskrapport 2015:176 redovisar Jan Eric Larsson försöket på Händelöverket mer i detalj. Rapporten kan hämtas utan kostnad på www.energiforsk.se.