Fjärrvärmetidningen 1
Hedemora Energi lönsamt igen Så vände de trenden
Fjärrvärmeverksamheten vid Hedemora Energi brottades under flera år med dålig lönsamhet, men nu har trenden vänt. – Enkelt uttryckt har vi gått från att vara produktionsfixerade till att bli kundorienterade, säger fjärrvärmechef Anders Engdahl. T ROTS att det är maj lägger sig snön på flishögarna utanför Hedemora Energi. Intill kontorsbyggnaden ligger det röda kraftvärmeverket som till 95 procent drivs med skogs- och sågverksavfall. När vi slår oss ner inne hos VD Liina Veerme berättar hon om det ultimatum som hon fick när hon tillträdde för två år sedan. – Styrelsen ställde ett ultimatum till mig när jag började. Antingen får ni bättre lönsamhet på fjärrvärmen eller också säljer vi av delar av verksamheten, säger hon. Då bestämde sig Liina Veerme för att tillsammans med Anders Engdahl sätta ihop ny strategi för fjärrvärmeproduktionen med målet att öka lönsamheten. – Det handlar inte om hjärnforskning, men utmaningen är att det bara var jag, Anders och hans sju medarbetare på fjärrvärmeavdelningen. En fördel är att jag har jobbat som maskinist, projektledare och revisionsledare på kraftvärmeverk, så jag kan fjärrvärmeproduktion, säger Liina Veerme. Extern hjälp Något annat som var helt nytt för Hedemora Energi var att man tog hjälp av konsulter för att genomföra förändringarna. – Tidigare levde vi efter devisen bra karl reder sig själv. Nu var konsulterna med och införde förändringarna och återkommer fortfarande en gång i månaden för att se att vi lever som vi lär. Vårt nya arbetssätt bygger på Lean och vi började från grunden med att skapa ordning och reda, säger Anders Engdahl, som har arbetat på Hedemora Energi i 28 år. Numera finns en tydlighet och struktur både i IT-systemen och på verkstadsgolvet. När medarbetare måste leta efter verktyg eller om det saknas arbetsorder utnyttjas inte resurserna på bästa sätt och det skapar förluster för företaget. I dag har det interna informationsflödet ökat betydligt, samtidigt som kostnaderna har minskat. – Vi ägnar oss åt daglig styrning, vilket inte är märkvärdigare än att vi ses varje mor18 Fem tips: I Börja med att beskriva målet med åtgärderna; spara pengar, höja prestandan eller sänka priset för kunderna. I Gör en plan för avhjälpande och förebyggande underhåll (använd gärna underhållsstandarden SSEN 13306). I Tillsätt gärna en person som ansvarar för det långsiktiga underhållet. I Se till att informationsflödet fungerar som det ska; från fysiska möten, till arbetsorder och ITsystem. Alla ska alltid veta vad som ska göras. I Engagera hela personalen, från alla medarbetare som berörs till högsta ledningen. Verklighetsnära utbildning och workshops är bra för att bryta vanor. vägs hela tiden avhjälpande och förebyggande underhåll mot eventuella risker och mot målen i den långsiktiga strategin. – I dag arbetar vi mycket mer med förebyggande underhåll och höjda arbetsmiljökrav. Vi jobbar även mer långsiktigt och börjar prata om sommarunderhållet redan i februari och vi har lyft in riskanalysen redan i arbetsordern. Tidigare fokuserade vi mycket på att höja prestandan och köpa in nya grejer, säger Anders Engdahl. På två har resultatet gått från några miljoner i förlust till några miljoner i vinst. – Man måste hålla stenhårt fokus under åtminstone två–tre år och inte springa efter någon annan nymodighet för att alla andra håller på med det. Sedan kommer jag och Anders väldigt bra överens och pratar samma språk, det har också underlättat, säger Liina Veerme. Liina Veerme och Anders Engdahl arbetar enligt Lean. Foto: CARINA JÄRVENHAG gon och fördelar dagens jobb. Till exempel är det inte alltid mest effektivt att den som är närmast geografiskt ska åtgärda ett fel. Det handlar om att hela tiden göra saker i rätt tid och att använda rätt person till rätt sak, säger Anders Engdahl. Ny syn på underhållet I dag har man även en annan syn på tillgångsförvaltning, eller underhåll, som Anders Engdahl föredrar att kalla det. I dag Framgångsfaktorer Anders Engdahl nickar instämmande och säger att en annan framgångsfaktor är att medarbetarna har velat ha förändringen. Niclas Sigholm, VD för Sigholm AB, har stöttat Hedemora Energi genom förändringsprocessen. Han säger att uthållighet och öppenhet har varit två viktiga framgångsfaktorer. – Sedan handlar det om att börja från grunden om man vill få ut mesta möjliga av sina tillgångar. En vettig investeringsprocess bygger på en långsiktig plan för det avhjälpande och förebyggande underhållet. Då vet du hur mycket dina anläggningar är värda – och vilka risker som finns – över tid. Det är effektiv asset management, säger Niclas Sigholm. ◾ CARINA JÄRVENHAG Fjärrvärmetidningen • Nr 4 • Juni 2017