Fjärrvärmetidningen 1
Värderingar och beteenden viktigare än teknisk ku
nskap Ökat fokus på personliga egenskaper och värderingar, öppenhet för den yngre generationen och annonser som tilltalar andra än de redan frälsta. Så lockar E.ON till sig ny kompetens i tider då tekniker och ingenjörer är en bristvara. ▶ Förändrade kundbehov kombinerat med nya affärsmodeller och tekniska framsteg innebär att fjärrvärmebranschen behöver nya medarbetare med ny kunskap. Fast enligt Energiföretagen Sveriges senaste kompetensundersökning sker rekrytering i stor utsträckning från andra företag i branschen. – För att hitta dem som vill vara med oss på resan mot ett förnybart samhälle gäller det att se bortom de traditionella kriterierna, säger Jeanette Nilsson, rekryteringsansvarig vid E.ON. Någon universalåtgärd finns inte. Det krävs en kombination av många olika initiativ för att locka affärsmässigt tänkande, kundfokuserade och samtidigt teknikglada personer. I gårdagens platsannonser dominerade krav på erfarenhet och formella kunskaper. Så inte längre. – Det är naturligtvis inte oviktigt med tekniska kunskaper, men värderingar och beteenden väger idag betydligt högre än förr. Viktiga ambassadörer Att profilera E.ON och sprida kunskap om hur det är att jobba på företaget är en viktig rekryteringsåtgärd. Här har befintlig personal en central roll som ambassadörer. – Målet är att få duktiga människor att välja oss. Därför är vi tydliga med vår vision och våra värderingar. Visionen om att med innovativa energilösningar driva på utvecklingen mot ett mer hållbart 22 För Sofia Akhlaghi blev examensarbetet på E.ON vägen in till bolaget. samhälle tilltalade Sofia Akhlaghi. Hon är trainee på E.ON sedan i höstas: – Jag vill göra skillnad genom att bidra till ökad hållbarhet, säger hon och berättar om sina först påbörjade musikstudier som just av den anledningen blev en ingenjörsutbildning i ekosystemteknik vid LTH. Sofia Akhlaghi avslutade sina fem LTH-år genom att tillsammans med Sofia Carlson skriva ett examensarbete om fjärde generationens fjärrvärme på uppdrag av E.ON. Det arbetet är en tungt vägande anledning till valet av arbetsplats: – Jag fick en god inblick i E.ON och kände att företaget skulle passa mig. Att vi ”ex-jobbare” blev otroligt väl mottagna stärkte den bilden. Samarbete med akademin Jeanette Nilsson bekräftar värdet av samarbete med universitet och högskolor, men har tonat ner närvaron på arbetsmarknadsdagar. Istället satsas på att erbjuda studiebesök, uppmuntra examensarbeten och ordna sommarjobb. Fast inte bara unga och nyutexaminerade är intressanta. E.ON menar att medarbetarna ska spegla kunderna och samhället i stort. – Därför blickar vi mot exempelvis nyanlända och månar om att ta tillvara på ofta välutbildade människor som har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Processindustri hör till de näraliggande branscher som passar för rekrytering. För att bereda plats för personer som har rätt personliga egenskaper, men som från början inte fylJeanette Nilsson. Foto: PER ERIKSSON ler samtliga formella kunskapskrav, används interna mentorskap. – Vi låter den nyrekryterade arbeta tillsammans med en erfaren medarbetare och har fina exempel på hur detta lyft både nykomling och trotjänare. Karriärmöjligheter Sofia Akhlaghi, som känner sina studiekamraters prioriteringar, pekar på flexibilitet och möjlighet till vidareutveckling: – Arbetsgivare som lägger fokus på uppgiften, med frihet under ansvar, tror jag lyckas bättre än dem som skjuter in sig på åtta-till-fem-arbete. Att hörsamma och bejaka olika generationers förväntningar är självklart för Jeanette Nilsson: – En hög intern rörlighet, som skapar karriärmöjligheter, är en ingrediens i vårt ständigt pågående arbete för att särskilja oss som arbetsgivare. ◾ PER ERIKSSON Fjärrvärmetidningen • Nr 4 • Juni 2017