Fjärrvärmetidningen 1
En lastbil kommer lastad med fjärrvärme Värmetran
sporter på väg Fjärrvärme från en container som kommer med lastbil istället för via rörledning? Med fasändringsmaterial istället för vatten i tanken på flaket är det fullt möjligt. Svenska forskare hoppas att kunna prova denna teknik i full skala. ▶ Även om allt mer av den värme som blir över inom energiintensiva industrier som papper och stål tas om hand finns det mer att göra. Till problembilden hör att det inte alltid är möjligt, ekonomiskt och tekniskt, att lägga rör mellan spillvärmekälla och förbrukare. Värmetransport på lastbil stiger därför fram som ett spännande komplement till rörbunden distribution. Fast för att få ekonomin att gå runt gäller det bland annat att hitta ett alternativ till vatten för lagring av värmen under lastning, transport och lossning. Tyskarna går före I Tyskland är energikostnaderna högre än i Sverige och här syns redan värmetransporter på vägarna. Till exempel används salt, som har högre värmedensitet än vatten, för att förflytta lågtempererat varmvatten för pooluppvärmning. Forskare vid institutionen för energiteknik på KTH i Stockholm arbetar nu tillsammans med CPC, Clean Production Centre, för att ta tekniken till nästa nivå. Planen är att transportera högtempererad restvärme från Sandviks stålverk i Sandviken till Högbo Brukshotell: – Det mobila värmelagret ska komplettera en existerande biobränslepanna, som utan detta tillskott skulle behöva byggas ut, berättar Ulf Holmberg, processutvecklare vid CPC i Hofors, som hjälper stål- och verkstadsindustri att blir mer resurssnål. Rent tekniskt transporteras värmen i ståltankar som är fyllda med så kallat fasändringsmaterial. Vid lastning är tempe6 Värme på lastbil, båt eller tåg kan bli ett alternativ till att lägga rör. Justin Chiu visar KTH:s testtub för värmetransport. raturen 120 grader. För så pass höga temperaturer har forskarna kommit fram till att sockeralkoholen erytritol, som smälter och stelnar vid denna temperatur, fungerar bäst. Test i full skala KTH-forskaren Justin Chiu har arbetat aktivt i försöket. Han berättar att det ställs höga krav på fasändringsmaterialet. Det ska ha lång livslängd och att inte förändra sig för mycket i volym. – Dessutom får inte väga för mycket, vara onödigt dyrt eller riskera att skada miljön vid ett eventuellt utsläpp. Intressenterna i projektet, dit även Sandvikens kommun räknas, förbereder sig nu för nästa steg: – Tekniskt sett fungerar denna lösning fint och vi är redo att pröva den i full skala, säger Justin Chiu. Det handlar bland annat om att inreda och isolera containers för värmetransport. I och med att de ska gå i skytteltrafik – per bil, båt eller tåg – mellan producent och konsument (eller inmatningspunkt till ett fjärrvärmenät) behöver de vara robusta. – Det finns duktiga företag i trakten, säger Ulf Holmberg som på sikt ser möjligheter till mer industriell tillverkning av ”värmecontainers” som idag rymmer runt 2 MWh vardera. Lönsamheten Är värme på väg lönsamt? Kalkylen inbegriper, utöver transportavstånd, bland annat pris på spill- och fjärrvärme samt kostnad för containers inklusive laddnings- och urladdningsstationer. – Just nu är det bästa fasändringsmaterialet, erytritol, väl dyrt, men priserna är på väg ner. Foto: KTH Avståndet mellan Sandvik Steel och brukshotell är omkring åtta kilometer. Studier har även gjorts i Gävle med fem mils avstånd, men med ökade transportkostnader försämras ekonomin. – Värdet av flexibilitet ska inte underskattas, summerar Justin Chiu som konstaterar att rördragning normalt är både kostsammare och mer tidsödande än värme på lastbil. ◾ PER ERIKSSON Läs mer I Vill du fördjupa dig i grunderna för värmetransport med fasomvandling? Ladda då ner Fjärrsynrapport 2011:4 på goo.gl/heV7k9. I Kristoffer Pettersson utvärderar i sitt examensarbete från KTH fjolårets pilotprojekt i Sandviken. Hämtas på goo.gl/i794jl. Fjärrvärmetidningen • Nr 4 • Juni 2017