Svensk Golf 1
– MEN OJ… Med ena foten i dörrglipan, på väg ut m
ot en fotografering i östgötsk februarisnö, tar Sofia Pettersson en titt på sin mobilskärm. Hon dubbelkollar snabbt en gång till, mest för att försäkra sig om att hon läst rätt. Sedan nickar hon energiskt och förklarar: – FRIDA… FINALEN ÄR KLAR PÅ BARSEBÄCK! – SKOJAR DU? DET ÄR JU SÅ BRA NYHETER, VILKEN SUPERBONUS, SÄGER FRIDA BRÄSTER. SOM HYFSAT NYTILLTRÄDDA projektledare för Swedish Golf Tour har nyheten sprängstoff. Det korta och koncisa SMS:et från deras chef Håkan Stålbro, som avslutats med ett tumme upptecken, förkunnar att herrarnas touravslutning i år kommer att ske på klassisk svensk golfmark. – Det är knappt så att man vågar tro på det, säger Frida Bräster. Reaktionen är fullt förståelig, med tanke på att hon sedan halvåret tillbaka ansvarar för att just herrtourens kvalitetsstämpel ska höjas ytterligare. – Proffstouren i sig är etablerad bland golfare, men varumärket kan fortfarande bli mycket starkare. Vi har 500 000 golfare där ute, så potentialen är stor om vi bara lyckas nå de yttre kretsarna också. En final på Barsebäck är ett sätt att nå ut ytterligare, säger Frida Bräster. TILLSAMMANS MED SOFIA PETTERSSON, som är projektledare för damtouren, har hon sedan i höstas – då SGF tog över driften av Swedish Golf Tour (som av vissa fortfarande förknippas med Telia Tour, SAS Masters eller Nordea Tour trots att sponsorerna inte längre finns kvar) – arbetat stenhårt för att pussla ihop ett så bra tourschema som möjligt för säsongen. En delikat uppgift med tanke på att de bara fick ungefär tre månader på sig att fylla schemat. – Normalt börjar man sätta nästa års tävlingsschema under pågående säsong, SOFIA PETTERSSON ÅLDER 26 år. BOR Radhus i Sollentuna. FAMILJ Sambo, mamma, pappa, lillasyster. PÅ TALLRIKEN En riktigt god frukost. I GLASET Coca-Cola Zero. PÅ SPOTIFY Country. PÅ TV:N Vinterstudion. I BOKHYLLAN Deckare. HCP 3,1. FAVORITBANA I SVERIGE Täby GK. FAVORITBANA I UTLANDET Red Sky Golf Club, Colorado, USA. OTIPPAD PRYL I BAGEN En nagelsax. så det var inte helt optimalt att dra igång i oktober. Vissa klubbar har redan helgerna uppbokade med företagsgolf och annat, säger Frida Bräster. Sofia Pettersson nickar instämmande. – Det tar oftast inte tre dagar för en tänkbar arrangörsklubb att bestämma sig för om de vill satsa på en tourtävling. Det är många frågor som ska lyftas inför en styrelse. Dessutom är den ekonomiska biten helt annorlunda i jämförelse med 82 SVENSK GOLF 2–2018 för tio år sen. Då ville alla synas kring golfen. Samtidigt har vi varit väldigt ambitiösa och tävlingsinriktade. Känslan har varit: nu jäklar ska vi få till ett bra schema. Och nog har ”allt flängande på motorvägar runt om i landet” gett resultat. Herrarna kan i år se fram emot 16 tävlingar (att jämföra med elva ifjol) och damerna har tolv tävlingar i almanackan (att jämföra med nio förra året). – Vi har lagt mycket tid och energi på att föra diskussioner med spelarråden. De är positiva till det nytag som sker. Det är dags att se på touren med nya ögon, säger Bräster. ATT TVÅ UNGA personer, 21 respektive 26 år gamla, råddar en så pass stor apparat har redan skapat viss uppmärksamhet i Golfsve