Svensk Golf 1
där man inte går till kontoret på morgonen, säger
Sofia Pettersson. – Det gäller för oss att bygga tourens varumärke på alla sätt som går. PGA, ET, LPGA och LET jobbar redan på samma sätt med sociala medier. Vår förhoppning är att folk ska inse att de kan komma ut till tävlingsbanorna och följa våra bästa golfare på plats. Vi är golfens allsvenska, inflikar Bräster. För egen del har hon lirat golf sedan sex års ålder, sommarjobbat på Nordea Tour och varit TD i juniortävlingar – men aldrig satsat helhjärtat på sitt eget spel. Inte heller Sofia Pettersson har närt några proffsdrömmar, även om hon kombinerat golfspel med college i USA och varit nere på hcp 1. – Nuförtiden vill jag inte tävla själv, däremot jobbar jag gärna med och kring tävlingar. Det är ett utmanande men sjukt roligt uppdrag. HÖSTEN OCH VINTERN har varit intensiva för de båda projektledarna som prioriterat att odla en tätare kontakt rige. Huvudpersonerna tar själva det hela med ro. – Att vi är unga är bara till vår fördel. Jag tror att många uppskattar att vi kommer in med ett nytt tänk och ny energi. Vi uppfattas nog som lite modernare, säger Petterson. Bland annat ska de, med sociala medier som redskap, hjälpa spelarna att synas på andra plattformar än enbart på golfbanan. – Vi har redan gjort större kampanjer på Instagram och Facebook, och ser tydligt att folk är intresserade av att följa vad som händer på touren. Men framför allt ska vi låta spelarna, en i taget, få tillgång till och sköta vårt officiella konto. Många hobbygolfare tycker att det är kul att komma ”behind the scenes”. Proffsspelarna på Swedish Golf Tour lever trots allt i en annan slags vardag, FRIDA BRÄSTER ÅLDER 21 år. BOR Lägenhet i Danderyd. FAMILJ Mamma, pappa, lillebror. PÅ TALLRIKEN Tacos, alternativt kött med sallad. I GLASET Ramlösa citrus. PÅ SPOTIFY Discover Weekly. PÅ TV:N Suits och White Collar. I BOKHYLLAN Romaner, deckare och psykologiböcker. HCP 9,4. FAVORITBANA I SVERIGE Lyckorna GK. FAVORITBANA I UTLANDET Troia Golf, Portugal. OTIPPAD PRYL I BAGEN Mobilladdare. med spelarna. – Vi ser det som en självklarhet att lära känna spelarna för att ta reda på vad de vill ha ut av touren. Det är tydligt att damerna vill ha fler tävlingstillfällen. Det funkar inte att satsa om man bara har ett fåtal tävlingar att spela varje säsong, säger Sofia Pettersson. – Utmaningen är antalet deltagare, att tourtävlingarna de senaste åren inte ens lyckats fylla alla startplatser. Det har vi försökt lösa genom att schemalägga så många tävlingar som möjligt på sommaren, och samtidigt tagit hänsyn till speldatum för tourerna i Europa och olika juniortävlingar. Dessutom är collegetjejerna hemma på somrarna. Höjdpunkter på damtourens almanacka är exempelvis Anna Nordqvist Västerås Open by Smart Provider (ingår i LETAS, undertouren till LET) och Brygghuset Skaftö Open. – I fjol fanns nio svenskor med i LPGA-kvalet. Det visar att Swedish Golf Tour är en bra språngbräda vidare, att många faktiskt tar steget vidare härifrån. Det vill vi uppmuntra. Även på herrsidan ser schemat intressant ut, med Pärnu Bay Golf Links Challenge som ett av flera dragplåster. Till tävlingen i Estland har Swedish Golf Tour arbetat in Tallink Silja Line som partner. Dessutom har Åhus KGK Pro Am 2018 stor attraktionskraft, inte minst tack vare 650 000 kronor i prispotten. – En hög prissumma ska såklart inte underskattas, spelarna vill ju tjäna pengar och inte gå back om de spelat bra över en säsong. Men vårt huvudfokus är att skapa tävlingstillfällen. Vi måste vara realistiska, vi vet ingen annan individuell idrott som ger samma förutsättningar för proffs som ska ta första steget mot nästa nivå. Det är inget man bör ta för givet, säger Frida Bräster. Du tror inte heller att det faktum att touren saknar titelsponsor har någon större påverkansfaktor? – Nej, det stämmer, det påverkar mindre än man kan tro. Ett stort sponsorskap ger visserligen intäkter men kräver också mer aktivering som tar resurser. I och SVENSK GOLF 2–2018 83