Nordens Tidning 1
PA Education – en motor för samverkan och privata
organisationer samt representanter för det civila samhället sökte gemensamma nämnare för det fortsatta samarbetet. Vid det här tillfället presenterade man också tre nivåer för medlemskap i School to Work. – Den första nivån, Associate Members, kan omfatta intressenter, exempelvis kommuner och skolor som är intresserade av projekt och som vill lära sig något nytt, säger Inta Edgarsson på SKL. Den andra nivån omfattar bland andra dem som redan arbetar tillsammans med projekt och som behöver mer expertstöd och att lära sig nya metoder. Intressenter på den här nivån kan vara intresserade att driva projekt under ESF som nyligen gjorde en utlysning riktad mot transnationellt samarbete inom området ungdomssysselsättning. Den tredje nivån är strategisk. På den här nivån samarbetar bl a departement, arbetsmarknadsorganisationer och ESF för att stötta utvecklingen av nya metoder. soM en första del av arbetet genomförs en kartläggning av vad som faktiskt görs i nuläget. – Vi lär oss mer om våra medlemmars aktiviteter, hur de organiseras, vilket förhållningssätt de har till ungdomarna och hur de gör uppföljningarna, säger Inta Edgarsson. I höst planeras många aktiviteter inom ramen för flaggskeppet School to Work. Som ett exempel kan nämnas att ett 20tal deltagare från hela Östersjöregionen besöker Åbo i november för att studera goda exempel på arbetsmarknadsinkludering. Fokus blir på satsningen på one stop shop för unga som behöver stöd och hur man ökar yrkesutbildningars attraktionskraft. Mer information om flaggskeppet School to Work finns på SKL:s hemsida. TexT Och FOTO: ninO SiMic Makroregionalt samarbete inom EU blir allt viktigare. Bland annat Brexit har stärkt medvetenheten om att organisationen måste hitta nya vägar för att skapa förtroende och nå konkreta resultat. EU:s Östersjöstrategi är ett av de makroregionala samarbeten, där Föreningen Norden har en viktig roll som delansvarig för ett av policyområdena, Policy Area Education. P A Education, som koordineras tillsammans med stadsstaten Hamburg, ska stärka den sociala dimensionen i Östersjösamarbetet. Fokus ligger på fyra politikområden; utbildning, forskning, anställbarhet samt integration. Att utveckla effektiva samarbetsprocesser står i centrum menar Anders Bergström, en av policyområdets två koordinatorer: – Vi fungerar som en motor inom det här policyområdet, säger han. Att starta och stödja transnationella utvecklingsprocesser, s k flaggskepp, innebär att samla intressenter inom aktuella samarbetsområden och motivera dem att tillsammans arbeta med att utveckla nya metoder och utforma policyrekommendationer som hjälper till att lösa dagens samhällsutmaningar. På detta sätt fördjupar vi vårt EUsamarbete och bidrar till lösa samhällsutmaningar i människors vardag som ungdomsarbetslöshet, integration av nyanlända eller utmaningar kopplade till en åldrande befolkning. Istället för att uppfinna hjulet i varje kommun eller land kan vi mer effektivt hitta lösningar tillsammans. det är en spännande höst som förestår. Regeringarna i Östersjöländerna har antagit en deklaration om samarbete för att minska fattigdom, ojämlikhet och arbetslöshet samt riva hinder för inkludering på arbetsmarknaden. Deklarationstexten har utarbetats av såväl Svenska Institutet genom ledarskapsprogrammet Baltic Leadership Programme som av Baltic Sea Labour Forum, som är ett av de fem flaggskeppen under PA Education och som består av arbetsmarknadens parter, forskare, civila organisationer och myndigheter på alla nivåer och från alla Östersjöländer. Under hösten sätter arbetet igång i tematiska grupper med att konkretisera innehållet i ländernas samarbete. InoM raMen för flaggskeppet School to Work drivs arbetet inom tre kunskapsplattformar: en som har fokus på att hindra tidiga skolavhopp, en som arbetar med unga som varken arbetar eller studerar, UVAS, och slutligen en tredje som inriktar sig på integration av nyanlända flyktingar. Kunskapsplattformarna om tidiga skolavhopp respektive integration av flyktingar leds av utbildningsförvaltningen i Åbo stad. Kunskapsplattformen om UVAS leds av Föreningen Norden. Istället för att uppfinna hjulet i varje kommun eller land kan vi mer effektivt hitta lösningar tillsammans. det pågår samarbete mellan Östersjöländerna inom flera flaggskepp, kring yrkesutbildningar inom Baltic Training Programme och kring universitetssamarbete inom Baltic University Programme. En ytterligare samarbetsprocess är i vardande: BSR SMART LIFE som ska studera och utarbeta policy kring livslångt lärande. Mer information om PA Education finns via Föreningen Nordens hemsida. ninO SiMic nordens tidning nr 3 | 2017 13