Tidningen Energi 1
Marknad Kunderna är utmaningen Värmekunderna stäl
ler allt större krav på energi bolagen samtidigt som digitaliseringen ändrar branschens förutsättningar. Det är några av slutsatserna i Värmemarknad Sveriges analys. Kunderna kräver att leverantörerna tar klivet ut från sina kontor på allvar och engagerar sig. Kjerstin Ludvig på Profu och projektledare för Värmemarknad Sverige. Forskningsprojektet Värmemarknad Sverige startade för sju år sedan och då handlade det framför allt om att kart lägga värmemarknaden och att ta fram olika scenarier kring dess utveckling. I februari i år avslutas den tredje etappen, vilken har pågått i drygt två år. Denna etapp har fördjupat kunskapen inom flera områden, bland annat framtidens värmelösning, hållbarhet och lokala samarbeten. Sammantaget visar denna etapp att värmemarknaden är mitt uppe i en stor förändringsprocess där nya former av utmaningar måste hanteras samtidigt som dagens krav och utmaningar finns kvar och delvis förstärks. Nya utmaningar – Värmemarknaden har utvecklats enormt på miljösidan under de senaste fyrtio år och är idag nästan helt fossilbränslefri, så denna marknad har visat att den klarar av stora omvälvande förändringar, säger Kjerstin Ludvig på Profu och projektledare för Värmemarknad Sverige. – Nu måste branschen ta sig an utmaningar av en annan karaktär. Det handlar framför allt om att hantera frågor som att möta klimatutmaningen generellt, digitaliseringens möjligheter, behovet av samordning och nya former av samarbeten. Hon pekar på fyra tydliga tendenser på marknadssidan: Värmekunderna ställer allt större krav på leverantörerna, det sker en ökad digitalisering hos både värmeleverantörer och kunder, det krävs mer kundanpassade tjänster samt att kundkraven ökar på cirkulär ekonomi och resurs effektivitet. – Kundernas krav och förväntningar förändras och de jämför inte sin kund upplevelse enbart från olika energibolag, utan även med kundmöten de har inom andra branscher, exempelvis med bank, film eller online- shopping. – Vi ser också att kunderna inte längre ser energibolagen som den självklara energileverantören, säger Kjerstin Ludvig och berättar att de har intervjuat ansvariga på flera stora fastighetsbolag om hur de ser på framtidens värmelösning. Där finns en stor grupp 44 NR 1 2020 TIDNINGEN ENERGI Fastighetsmarknaden ser inte längre energisektorn som den självklara energileverantören. som fortsatt ser fjärrvärme som sin bas, men de provar också andra energi lösningar. En annan grupp vill hålla alla dörrar öppna för olika typer av energilösningar och kan ta investeringar för att minska sitt beroende och sin inlåsning till en värmekälla. Det finns också en liten grupp som arbetar med helt egna lösningar. Denna grupp vill koppla bort sig från fjärrvärme och är väldigt ekonomiskt inriktad och vill satsa på det som är mest lönsamt ur deras perspektiv just nu. – Alla grupper har dock samma målbild att värmeproduktionen ska vara hållbar, leveranssäker och