NG Gbg 1
MIRIAM BRYANT SIKTAR MOT NYA HÖJDER Hon har gått
från att skriva musik på engelska till svenska med sitt senaste minialbum. I vår släpper Miriam Bryant ytterligare låtar på svenska och åker på sverigeturné. TEXT: SOFIA RÖNNKVIST FOTO: ISAK LÖWEGREN F å har uppnått folkkär status snabbare än Miriam Bryant. Det känns nästan som igår som hennes första hitsingel, Finders Keepers, gick varm på alla radiokanaler. Egentligen var det hela sju år sedan dess och mycket har hänt på vägen. Hon kom tillbaka med ännu en hit, Push Play, året efter och 2015 befäste hon sig som ett hushållsnamn i och med hennes medverkan i den sjätte säsongen av Så Mycket Bättre. 2016 kom hon tillbaka med vad som är hennes mest kända och spelade låt, Black Car, vilken idag är en modern klassiker på den svenska popscenen. UNDER SOMMAREN 2019 släppte Miriam ett nytt minialbum som heter Mi Amor. Det var första gången hon släppte något längre helt på svenska, något som bland annat stod på schemat när vi skulle träffas för en intervju på ett hotell en vintereftermiddag. Miriam kommer direkt ifrån en studiosession och är bekvämt klädd. Efter att glatt ha hälsat frågar hon om det är okej att vi dricker lite vin under intervjun. Själv tackar jag nej eftersom jag ska träna efteråt, men vi går till baren innan vi ska sätta oss ned. Där beställer hon ett glas vitt, torrt chablis samtidigt som hon med humor för samtalet framåt. Hennes avslappnade aura och öppenhet är precis sådan som en är van att se den på tv eller andra medier. Kanterna är inte så polerade och det känns lätt att komma henne nära, trots stjärnstatusen. DAGEN INNAN VI ses har nyheten precis släppts om Miriams omfattande Sverigeturné 2020. Ett av de planerade stoppen är en spelning på Scandinavium, som ska bli hennes största egna konsert hittills. Det märks att det gör henne både nervös och väldigt uppspelt att prata om det. Hon sippar på sitt torra chablis samtidigt som hon berättar om hur beslutet togs att boka en så pass stor arena. – Det var dels kollegor som jag jobbar med på bokningsbolaget Luger och även andra på mitt managements kontor som pushade mig. Folk är ju så övertygade om att det ska gå, och så blir jag den enda som tänker att det är helt omöjligt. Men jag får väl också lite försöka bevisa för mig själv att det är lugnt vad som än händer. Det vore dock så nice om det gick att fylla arenan, att ta upp det till den här nivån. Det är ju inte bara Scandinavium som vi bokat som är stort, det är ju Malmö arena och Annexet också. Några tyckte Globen, men där kände jag att gränsen går. ANLEDNINGEN TILL ATT Globen kändes för stort är enligt Miriam för att Stockholm generellt känns som en svårare stad. Hon har spelat mer där också, samt att hon sedan cirka sju år tillbaka även bor i huvudstaden. På det viset känner hon lite att hon har två hemstäder, där olika versioner av Miriam existerar. Den här dynamiken är vad som hamnade i centrum för henne när hon började att skriva på låttexter till Mi Amor. – Jag gick lite i flyttankar när jag började skriva på den här EPn. Då blev det lite Göteborgstema, men det handlar ju också mycket om mina känslor som jag har och hade i Stockholm. Dels låten Du med dig som handlar om Stockholm, eller den utspelar sig i Stockholm om man säger så. Neråt / Uppåt utspelar sig i Göteborg, eller den handlar lite mer om staden i sig. Det föll sig ganska naturligt att det blev såhär? – Ja jag tyckte att det var snyggt att ha ett tema. Jag tänkte först döpa låtarna till städerna, men det blev aldrig så. Det blir ändå ett fint porträtt på dig att du tar upp dina två hemstäder, att de är en del av dig. – Eller så är jag en del av dem mer än att de är en del av mig. Jag tänker att man hade nog känt samma skit om man hade bott i Växjö eller Uppsala eller Gävle. Det blir mer att jag är en del av de städerna på ett eller annat sätt. Men alla går ju igenom samma skit var man än kommer ifrån. ATT TA UPP sin skit är inget som Miriam skyggar bort från. När hon senast stod på scen i Göteborg, den sista natten under årets Way Out West, fick den som befann sig i publiken uppleva detta. Hon blottar sina egna problem och vågar ofta berätta om det som inte går som hon tänkt sig. Det gör hennes mellansnack äkta, något som hon själv säger kommer utav bara farten. – Jag vet inte hur jag skulle göra annars faktiskt. Alla går ju runt och tänker på någonting, alla människor har saker som man bär på. Det har jag i alla fall och då är det svårt att låta bli att snacka om det. Man kan ju försöka ha någon slags fasad när man ska träffa någon eller göra en intervju eller så, men på scenen när man ändå känner så mycket och ska leverera med känsla - då går det inte att stänga av. Då får det som kommer ut bli det som man tänker på den dagen. Jag vill ju att min publik ska få en koppling till mig och då måste man vara ärlig. KANSKE ÄR DET även så att språkbytet till svenska gör det något enklare för Miriam att få till den rakheten hon tycker är så viktig. Som dotter till en brittisk pappa och en finsk mamma har hon dock inga problem med att skriva och känna närhet till sina engelska låttexter, men hon berättar att det ju ändå var svenska som var språket hon skrev sina första texter på som yngre. Att hon till en början valde att skriva musik på engelska var ganska självklart, eftersom hon då som popmusiker ökar sina chanser att nå ut internationellt. I början av sin karriär spenderade hon till exempel mycket tid i Tyskland och i London, men idag är hon inte 22 år längre som hon själv säger. Hon är 28 och vill känna sig trygg. Livet som signad i NR 01, 2020 | NÖJESGUIDEN 23