Lera 1
PORTRÄTT: ARKITEKT ”KAKEL ÄR VÅR VARDAG” Pontus L
omar brinner för att forma arkitektur och att lösa problem. Keramiken finns med i alltifrån kontoren till lyxvillorna. Av LISA BERGMAN Bilder ANDERS ROTH/LOMAR ARKITEKTER N 26 ågra av Pontus Lomars mest kända verk i medierna är Tiger Woods villa på Jupiter Island och Elin Nordegrens sommarhus i Sverige. Själv är han stolt över Spritmuseet på Djurgården, Kontorshus Nya Hovås och Villa T. Men han hade lika gärna kunnat arbeta i reklambranschen om hans far svarat honom annorlunda år 1982. När visste du att det var arkitekt du ville bli? – Samma dag som jag kom in på arkitektskolan. Jag hade även kommit in på både Bergs och Beckmans och bad min far om råd och hans svar var ”Arkitekt verkar vara ett hederligt yrke”. Innan arbetade jag som skogshuggare i två år, vilket är en jättebra erfarenhet. Vad har den erfarenheten gett dig? – Jag har fått en annan förståelse för byggnad och produktion. Det finns en misstro mot akademiker i byggbranschen som grundar sig i att man inte varit ute i verkligheten, utan gör teoretiska projekt. Jag relaterade mer till mina platschefer som gjorde projektet än mina arkitektkollegor i början och kände att ”Här måste jag kunna lära mig massor”. På den vägen har jag fått en attityd jag tror att jag fortfarande har kvar idag. Jag vet PONTUS LOMAR FAKTA: Pontus Lomar YRKE: Arkitekt ÅLDER: 54 BOR: Kungsholmen AKTUELL: Med Kontorshus Nya Hovås Göteborg BAKGRUND: Född och uppvuxen i Ludvika i Dalarna STARTADE LOMAR ARKITEKTER: 1994 FAMILJ: Lena, min äldre syster och Magnus min tvillingbror INTRESSEN: Skidåkning, löpning, akvarellmålning och samlar samtidskonst SENAST LÄSTA BOK: En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie SENAST SEDDA FILM: Soleils av regissörerna Olivier Delahaye och Dani Kouyate att ett hus som vi gör är fiktion och för att det ska bli verklighet krävs entreprenörsidan. Vad driver dig i ditt arbete? – Kreativiteten. Att få forma arkitektur och lösa problem. Det spelar ingen roll om det är en lyxvilla i Miami eller en glasskiosk på Norrmalmstorg. Vilken typ av projekt brinner du för lite extra? – Under en lång tid ritade jag mycket kontorsmiljöer. Det kändes som en viktig uppgift då människan tillbringar trettio procent av sin tid där. När vi ritade Vin- och spritmuseet och tog hand om en 250 år gammal byggnad med en restaureringsuppgift. Det var ett fantastiskt jobb. Det är också intressant att skapa flera tusen kvadratmeter stora hus i USA. Där handlar det inte bara om lyx, utan att bygga för en världsettas behov. (Tiger Woods, redaktionens kommentar). Vad har du för relation till kakel? – Kakel är någonting vi dagligen arbetar med. Vi väljer det både av praktiska och estetiska skäl. Vi har projektutvecklat Max Hamburgerrestauranger från tjugo till hundratio restauranger där vi använder keramiska plattor i golv, kök och fondväggar. I nästan varje restaurangmiljö jobbar vi med kakel. Trenden nu verkar vara att blanda kakel, natursten och andra naturliga material som trä. LERA #1 2014