Lera 1
PORTRÄTT: ARKITEKT U Spritmuseum i Stockholm. # K
ontorshus Nya Hovås Göteborg Foto: Petra Björstad ägarfamiljen Bisazza. Han berättade att trenden går från glaskeramik till keramikplattor och att Bisazza därför har startat produktion av keramikplattor för att möta det behovet. Vilken arkitekt beundrar du? – En som fortfarande är ganska okänd, David PONTUS VÄLJER TRE FAVORITPROJEKT ■ Spritmuseum – Efter en tävlingsvinst blev vi utsedda att skapa ett nytt museum för Spritmuseum. Uppdraget var att vårda ett 250-årigt byggnadsminne på Djurgården och samtidigt skapa ett samtidsmuseum. ■ Kontorshus Nya Hovås Göteborg – Genom att leka med sektionen med överhäng och utkragningar har vi skapat en intressant volym för ett funktionellt kontorshus i den framväxande stadsdelen Nya Hovås. ■ Villa T – Huset har en effektiv plan för en privat familj utanför Göteborg. Fasaden är klädd med granitkeramik, ett material som kommer att se ut som nytt även om tjugo år. Byggnaden har nominerats till Årets byggnad i Göteborg. Vilka är de största fördelarna? – Hygienaspekten, äktheten och att materialet inte åldras. Keramiken fångar upp ljuset, är blankt, har ojämnheter och fogar, vilket gör att det händer något i ytan. När vi arbetade med Max-projektet i Dubai ville de först ha laminat eller färg, men då dog hela lystern. Fogen skapar hela tiden en del av ytan. Vi arbetar en hel del med vitt kakel där man väljer en kontrasterande färg, som djupt grön eller till och med guld. Det blir en snygg effekt. Något som överraskar dig med materialet? – Att det går att göra plattor som är tre meter långa, men tunnare än en centimeter. Jag skulle vilja använda stora keramiska plattor oftare i fasader, som ersättning till sten. Jag åt lunch med Alessandro Bisazza härom veckan, sonen till Adjaye. När jag såg hans Museum of Contemporary Art i Denver, slogs jag av dess enkelhet, samtidigt som det har proportioner, volymer och ett rumssamband som är fantastiskt. Favoritarkitektkontoret är Herzog de Meuron, som är nummer ett i världen. Där är det analysen som ger arkitekturen och ingenting är givet från början. Japanska arkitekter är fantastiska, som Toyo Ito och Sejima. – Vi arkitekter är mer trendkänsliga än vi erkänner. Vi vill veta vad som ligger i framkant och hur man kan utmana byggindustrin för att höja nivån. Det är bara de främsta arkitekterna som får den möjligheten. Jag har läst att du är väldigt konstintresserad, hinner du ta del av samtidskonsten? – Jag går ofta på gallerier, särskilt när jag är i New York. Art Basel i Miami, USA:s största konstmässa, besöker jag varje år för att hålla mig uppdaterad. Jag umgås också mycket med konstnärer runt om i världen. Vad inspireras du mer av än konsten? – Möbelmässan i Italien är väldigt inspirerande. När jag är ute och reser och ser projekt som Herzog de Meurons konstmuseum i Miami. När jag njuter blir det ett minne som följer med mig, som jag kan plocka fram. Fast jag frikopplar arkitektur från konst, då den ena jobbar mot en beställare och den andra är fri. En del säger att arkitektur är konst, jag hävdar att det inte är det. Vilken byggnad önskar du att du själv hade ritat? – Khalifa Tower i Dubai är en fantastisk E Pontus Lomar i egenritade restaurangen Vau De Ville. ” Keramiken fångar upp ljuset, är blankt, har ojämnheter och fogar, vilket gör att det händer något i ytan.” PONTUS LOMAR 28 skyskrapa. Ska jag välja något småskaligt är det konstmuseet i Miami. Jag skulle också vilja vara med i ett projekt där arkitektur betyder något mer, som att utforma ett system för SOS Barnbyar. Ett fantastiskt jobb som betyder så mycket mer än bara arkitektur. Vad gör du helst en ledig dag? – Jag hade trettio skiddagar förra året och åker mycket utför och längd. Någon gång i veckan målar jag vykortsstora akvareller. Annars går jag gärna ut och äter med mina nära. ■ LERA #1 2014