Lera 1
REPORTAGE: INKÖPARE på beställer vi både utförand
e och material från vår avtalsentreprenör. Givetvis har vi kontakt med internationella tillverkare som ser Sverige som en intressant marknad. Den största utmaningen i din roll? – Att utforma avtal som gör alla parter nöjda, både våra projekt, materialleverantörer och entreprenörer. Är inte alla inblandade nöjda och ser fördelarna, blir det inget bra samarbete och eftersom avtalen bygger på en två-treårsperiod är det väldigt viktigt. Vad innebär ett bra avtal? – Att det är rätt produkter, ligger rätt i tiden, har rätt funktion och till rätt prisbild. Att vi samarbetar med leverantörer som vi har goda erfarenheter av och att de uppfyller Skanskas krav såsom miljö, säkerhet och kvalitet. – Innan man gör avtalsköp gäller det att man riga, vi är specialister inom vår genre. Jag förväntas kunna hantera de frågor och funderingar som uppkommer och då underlättar det att jag har arbetat i branschen i drygt femton år och har en bra bransch- och produktkunskap. Vilka krav på produktkoll och teknisk utveckling ställs på dig? – Vi försöker vara uppdaterade på nya produkter, tekniker och storlekar, detta genom tät kontakt med leverantörer och branschorganisationer. För egen del tänkte jag vässa mina keramikkunskaper genom att gå en kurs för besiktningsmän som Byggkeramikrådet anordnar. Beskriv kaklets väg från leverantör till projekt. – I de regioner vi har ramavtal med entreprenörer tillhandahåller Skanska kakel och klinker till våra projekt genom våra materialavtal. I de fall en beställare önskar en produkt som vi inte har avtal har läst på avtalet och förstår vad som ingår och hur det är upplagt. Inför nästkommande avtalsperiod tar vi med synpunkter och tankar som har uppkommit under avtalsperioden och gör dessa ännu bättre. Vi försöker bistå projekten med upphandlingsdokument, startmötesagendor och hjälpmedel som till exempel val av tätskiktssystem. Genom ramavtal ska vi underlätta arbetet för våra Skanska-kollegor som inte alltid är lika insatta i kategorin. Skanska arbetar mycket med miljö- och säkerhetsfrågor. Påverkar det era konkurrenter i branschen, att de ställer allt högre krav? – Ja, absolut. Följer en leverantör Skanskas krav så har man en fördel gentemot andra kunder. Vi ställer höga krav på säkerhetsföreskrifter, miljö, arbetsmiljökrav samt att de har kvalitetsdokumentationen klar i ett visst format. Har leverantören gått igenom proceduren en gång, kan de enkelt använda den igen gentemot andra kunder. ■ ”Är inte alla inblandade nöjda och ser fördelarna, blir det inget bra samarbete och eftersom avtalen bygger på en två-treårsperiod är det väldigt viktigt.” JÖRGEN MÅRTENSSON LERA #1 2014 JÖRGEN MÅRTENSSON ÅLDER: 45 TITEL: Kategoriansvarig ARBETSUPPGIFTER: Kakel- och klinkeransvarig med inköpsfrågor, ramavtal, tätskiktssystem och entreprenörsavtal samt även med prefabricerade badrumsmoduler. FÖRETAG: Skanska BOR: Malmö VIKTIGT ATT KUNNA HOS EN INKÖPARE ■ Bransch- och produktkunskap ■ Strategisk inköpsplanering ■ Marknad- och produktkännedom ■ Att kunna sluta avtal som är till fördel både utifrån en inköpsaspekt, samt en bra funktion för projektets sida, som håller en hög kvalité ■ Tålamod 45