Svensk Golf 1
mig Gör om 2016 Så maxar du golflektionen golfsko
lans caroline condrup ger dig sina bästa tips Att ta en golflektion kostar en hel del pengar. Därför är det viktigt att se till att få ut maximalt av den. Så här vill Caroline Condrup att hennes Gör om mig-elev Cathrine Casimir – och du – ska göra. Text: OLOF ÅSGÅRD Foto: kaRL nORDLunD före lektionen Hur förbereder du första lektionen med en ny elev? – Jag vill veta vad du vill träna på, så att jag kan förbereda var vi ska vara och vilka tränings- och tekniska hjälpmedel som behövs. Vad vill du veta om elevens sving innan ni drar igång? – Oftast berättar eleven mycket om sina problem när vi bokar lektionen. Om exempelvis drivern gick till höger varje gång senaste rundan, så vill jag veta det. Hur vill du att eleven ska förbereda sig? – Du får gärna ha en tanke om vad lektionen ska leda till. Jag vill också att du ska komma uppvärmd så vi slipper lägga tid på det. Sen förstås att ha rätt saker och utrustning med dig. 80 SVENSK GOLF | 5 2016 under lektionen Hur mycket hinner du lära ut under en lektion? – Vi hinner oftast gå igenom och ändra på en eller två saker. Sen händer det att jag påpekar andra saker som är fel men som vi inte går in på under första lektionen. Ibland ger jag en rörlighetsövning. Hur mycket klarar eleven av att ta in under ett lektionspass? – Det är viktigt att eleven förstår att få saker löser sig under bara en lektion. Vi börjar alltid med grunderna och sen en teknikövning, ibland hinner vi två. Finns det något svingproblem som kan lösas på en lektion? – Det beror på hur mottaglig eleven är. Om du exempelvis kommer mycket utifrån kan vi köra en bra övning så du kommer mer inifrån. Men det gäller att öva på det också innan det sitter och känns bekvämt. – En så enkel sak som att ändra greppet brukar ge stor effekt, visst kan det kännas konstigt i början att svinga med ett nytt grepp, men efter en stund anpassar du dig och det går mycket lättare. Hur ärlig är du under lektionen, berättar du hårda sanningar? – Jag tar upp både positiva och negativa saker i svingen men jag lindar in de hårda sanningarna på ett snyggt sätt. Det kan hända att jag rekommenderar mer fysisk aktivitet – promenader, löpning, stretchning och så vidare. Jag vill få eleven att förstå att om man inte börjar träna mer så kommer det inte ske någon jättestor förändring. Det räcker inte att ta en lektion, det behövs oftast flera stycken och det kan vara bra att ta lektioner regelbundet även om pedagog. Golfskolans Caroline Condrup leder dig rätt – men det är du som måste göra det riktiga jobbet. «