Nolltretton 1
LEDARE 44 Allt som är schysst kommer tillbaka För
mig är det här med mode lite paradoxalt - för när man tror att man är som mest ute, d v s ”totally unfashioned”, inser man att man helt plötsligt är ”totalt superinne”. T-shirtarna med glittertryck á la Marillion (inhandlade vid deras kanonspelning i Eriksdalshallen när Fish drog hela ”Misplaced Childhood” i ett svep... Jädrar, nu höll jag på att drömma mig tillbaka till 80-talet, men skivan rekommenderas) och jeansen man tvättat cirka tvåtusentvåhundra gånger och lappat minst lika många gånger sedan den dag man tog studenten helt plötsligt är hårdvaluta på Myrorna. Och att H&M säljer gamla hårdrockbadges, samma badges som likt en julgran prydde min vrålcoola jeansväst med ett megastort Accept-emblem på som jag bar 1983 när Accept drog igång vrållåten ”Balls to the wall” på Johanneshovs Isstadion. När Udo skreksjöng så högt att ladans tak höll på att lyfta. Om det var bra? Det sket väl jag i, jag var ung, det var heavy och när man är ung är alltid heavy bra. Och ung får man ju vara på Skogsröjet en gång om året, fan vad inne de som besöker ”Röjet” är... och de vet inte om det. Det enda jag lärt mig genom åren är att allt som är riktigt bra kommer tillbaka. Det som var bra då, är bra nu och kommer med all säkerhet vara bra imorgon. Vad var det nu någon modeguru yttrade - alla schyssta trender kommer tillbaka. (Möjligtvis hittade jag på den där sista ”boomerangteorin” alldeles själv, men det lät så bra). Och hårdrocks- och punkmodet under 80-talet måste vara den totala euforin för den trendmedvetne och musikälskaren - kan det bli snyggare och låta bättre? Det är bara att inse att dagens modeskapare och musikproducenter vuxit upp, rakat sig och insett vad tuffa killar och tjejer verkligen vill ha - hårdrock! Stilar kommer och stilar går, men hårdrocken består och det är tyvärr bara att inse att man är inne jämt och som jag tidigare sa - en schysst stil kommer att leva vidare ”forever”, även om den kanske ligger lite i dvala emellanåt. BRINNER FÖR HÅLLBAR DESIGN Innehåll Benny Nilsson Ansvarig utgivare benny@nolltretton.se TIPSA OSS! Händer det något spännande i din närhet som vi borde skriva om? Skicka ett mail till: benny@nolltretton.se 08 12 20 22 27 44 64 66 70 76 78 PRODUKTION & SÄLJ Skribent Linköping/Norrköping Tobias Pettersson Chefsredaktör, Linköping Benny Nilsson [benny@nolltretton.se] 0706-44 22 94 [tobias@nolltretton.se] Säljare Norrköping Säljare Linköping Mats Nilsson [mats@nolltretton.se] 0705-43 66 75 Lina Norrbom Ericson [lina@nollelva.nu] 0707-64 49 96 Tidningen Nolltretton ansvarar för fel i annons begränsat till högst annonskostnaden. För skada pga uteblivet eller felaktigt införande ansvaras ej. Tidningen är politiskt & religöst obunden. Eftertryck utan redaktionens medgivande är förbjudet. Citera oss gärna, men ange källan. RESA Ta tåget till Köpenhamn. LÄSA Andrev Walden mötte många män men ingen pappa. INREDNING Makaroom - 15 år i stilens tjänst HÄLSA Sköna inlägg och skor för ett rörligare liv. MODE Läs om vårens mode i vår temadel FEELING. MODEPROFIL Johanna Roos brinner för hållbar design. KROG Citat - ett nytt spännande tillskott i restaurangvärlden. MUSIK Hilma Phalén - med en optimistisk syn på musiklivet. MEDIA LocalHero - podd om eldsjälar och förebilder. KALENDERN Ett urval av de saker som händer i Östergötland. TILLS VI SES... About Who? - Andy Warhol på Passagen. 38 Webben: www.nolltretton.se @nollelva_nolltretton 66 20 12 Tidningen Nolltretton • Badhusgatan 5, 582 22 Linköping • Tel redaktionen: 0706-44 22 94 • E-post: benny@nolltretton.se • Tel produktion: 0706-44 22 45 Chefredaktör & Ansv. utgivare: Benny Nilsson • Omslagsfoto: Shutterstock • Layout, utgivare & repro: Nolltretton Media AB • Tryck: Color Print, Mors 2024 • Periodicitet: 11 nummer/år 02 NOLLTRETTON MEDVERKANDE SKRIBENTER I DETTA NUMMER: Tobias Pettersson • Benny Nilsson • Frida Södermark • Liselotte Andersson • Mats Nilsson • Mikael Carlsson • Jörgen Larsson m fl. Foto: Joel Nilsson Foto: Niclas Fasth