Nolltretton 1
KROGKRÖNIKA LÄS OSS PÅ NÄTET! Dricks borde gå åt
båda hållen Allt oftare ombeds vi knappa in slutnotan själv på krogen. Men vi kan bara addera dricks åt ena hållet. Om vi nu själva ska bestämma priset borde det väl i rimlighetens namn även gå att betala mindre? Text: Tobias Pettersson Foto: Shutterstock Att gå på krogen är numera en aktivitet som ofta kräver en mobil, viss teknisk kunskap och inte minst en stor dos tålamod. Jodå, det går ofta bra att bara knalla in genom dörren, gå till bardisken, beställa en öl, betala och sen börja halsa. Men allt oftare förväntas vi som kroggäster själva sköta allt mer av den service som restaurangen gärna vill få dricks för. Det kan se ut så här: Man går in på krogen och slår sig ner vid ett bord. Där får man ladda ner en app eller scanna en QR-kod och sedan själv göra sin beställning och betala. Jag sticker inte under stol med att det kan finnas fördelar även för gästen med detta system, särskilt om det är ett välfyllt ställe och man inte vill vänta på att det ska komma förbi personal. Den moderna tekniken har dock vissa problem. Dels förlorar man den personliga kontakten, vilket många tycker är en av poängerna med ett restaurangbesök, annars kan man ju lika gärna beställa hem en matleverans utan att behöva träffa andra människor. För kunden kan självbeställning på krogen dessutom innebära dubbeljobb, för även om man kan beställa via en app så kan man ändå behöva prata med personal angående exempelvis dryckestips eller matallergier. Och så har vi alla dessa förfrågningar om kundupplevelser, som ofta dyker upp i slutet av beställningen eller någon dag efter besöket. Men även om man betalar som vanligt med kort i en apparat har det blivit allt vanligare att man själv ska knappa in beloppet. Trots att slutsumman redan står angiven. Detta öppnar såklart upp för att kunden ska ge dricks, vilket är hela tanken. Men vad är det egentligen som gäller, slutsumman eller är det bara en rekommendation? Problemet är att man bara kan ändra slutsumman åt ett håll, uppåt. Om det nu är kunden som i slutändan bestämmer vad de vill betala för sin öl eller sin matbit så borde rimligtvis konceptet fungera i båda riktningarna. Om priset bara är en rekommendation så ska man såklart kunna välja att betala mindre än det föreslagna beloppet. Men det är ju dricks, invänder säkert någon. Du har den fasta summan, och sedan en möjlighet att ge dricks utöver det. Ja, men varför förväntas dricks bara vara positiv? Om man är missnöjd som gäst borde man även kunna ge negativ dricks, det vill säga helt enkelt dra av en summa på notan. Den krog som inför negativ dricks kommer få mycket positiv dricks från mig! NOLLTRETTON.SE NOLLELVA.NU NOLLTRETTON 63