Nolltretton 1
TILLS VI SES IGEN... NÄSTA NUMMER FINNS UTE 26/4
About Who? - Andy Warhol på Passagen Text & Foto: Mikael Carlsson En av popkonstens mest omskrivna och mytomspunna frontfigurer är Andy Warhol, och fram till och med den 1 juni kan en utställning med hans verk ses på Passagen. Förutom verk av Warhol själv finns ytterligare ett antal konstnärer representerade som på olika sätt inspirerats eller jobbat med Warhol eller i hans närhet. Petter Österlund har arbetat i över 20 år med idén om en Andy Warhol-utställning innan pusselbitarna föll på plats. Att få möjligheten att nu visa upp både originalverk, om det nu finns några sådana enligt Warhols egen syn på konst, och verk och konstnärer som på olika sätt inspirerats eller arbetet med Warhol är rätt unikt. Vad är det som är så spännande med Warhols konstnärsskap? – Det finns inget elitistiskt i Warhols konstnärsskap, säger Petter, som arbetar som intendent på Passagen Konsthall. Hans inställning och ifrågasättande av vad som är konst har varit väldigt betydelsefullt för den samtida konsten och dess utveckling. Det har väckt viktiga frågor om samtidskonsten. I utställningen möts vi av ett antal mer eller mindre udda samlingar, sällan visade verk av Warhol och en stor samling skiv- och tidningsomslag samt fotografier från legendariska diskoteket Studio 54. Här finns också flera föremål med direkt personlig koppling till Warhol själv. Warhol föddes den 6 augusti 1928 i Pittsburgh som Andrew Warhola. Han växte upp under enkla förhållanden men började så småningom med konststudier på Carnegie Museum och senare pictorial design på Carnegie Institute of Technology i Pittsburgh. Under 1950-talet blir Andy Warhol en av de mest framgångsrika reklamillustratörerna i New York och får det prestigefyllda Art Direction Club Medal. Hans teckningar upphäver gränsen mellan reklam och konst och visas på gallerier. 1961 gör Warhol de första seriella målningarna Dollar Bills, Coke Bottles och Campbell’s Soup Cans och Andy blir känd som konstnär. 1963 hyr han en gammal brandstation på Upper East Side som sin första ateljé. Året efter flyttar han till en industribyggnad på 47:e gatan och kallar den nya ateljén The Factory. Väggarna i The Factory kläs med silverfolie. Han börjar göra repliker av tvättmedels- och livsmedelsförpackningar av vilka Brillo Boxes blir de mest berömda. Upprepningen och reproduktionen blir de viktigaste inslagen i hans konstnärliga metod. Ateljén blir även känd för sina partyn, konserter, performances och filmvisningar och blir fram till 1968 scen och livsform för Warhol, hans Superstars och hela New Yorks kulturella underground. Warhol spelar 1963 in sin första film Sleep. Mellan 1963 och 1968 gör han 160 filmer. Vid den här tidpunkten är Warhol också impressario för bandet The Velvet Underground. 1966 organiserar han KULTmÄRKT HEEMSKERCKS ALTARSKÅP Inne i Linköpings domkyrka kan man ta en titt på Heemskercks altarskåp, som hänger på den södra långsidan. Altarskåpet är nästan sex meter högt och åtta meter brett när dörrarna står på vid gavel. Altarskåpet målades 15381543 av den holländske konstnären Maarten van Heemskerck och innehåller tio scener från S:t Lars och Jesu liv. Altarskåpet såldes till Sverige för att 78 NOLLTRETTON räddas undan en sträng religionsinriktning kallad ”vederdöparna” som förstörde bilder i de katolska kyrkorna i Holland vid den här tiden. När altarskåpet 1582 kom till Linköpings domkyrka placerades det i högkoret men flyttades 1812 till den södra sidan eftersom man då ansåg att högkoret blev för mörkt. Heemskerck målade många altarskåp till kyrkor runtom i Europa, men skåpet som står i Linköpings domkyrka är hans största. (TP) Ställen, saker och annat i Linköpingsbornas vardag som med tiden uppnått kultstatus! multimediaspektaklet Exploding Plastic Inevitable. 1968 blir Warhol utsatt för ett mordförsök och det sätter punkt för The Factory och han flyttar till en kontorsbyggnad med vita väggar, en ny livsstil och en annan subkultur – ”riktiga” kändisar, societetslejon och affärsmän. Ateljén byter namn till Andy Warhol Enterprises. Andy blir nu också en välbetald porträttkonstnär och verkställande direktör för olika film-, tv- och tidningsprojekt. Liksom när han var verksam som reklamillustratör under 1950-talet suddar han ut gränsen mellan konst och kommers och ifrågasätter konstens värde genom påståendet: Bra affärer är den bästa konsten. Han fortsätter sitt intensiva konstnärsskap fram till 1987 då han den 22 februari avlider i sviterna av en gallblåsoperation. Foto: Tobias Pettersson