Nolltretton 1
Johanna Roos ser hur skissen förvandlas till en f
ärdig produkt. Johanna brinner för hållbar design Text: Tobias Pettersson Foto: Niclas Fasth Efter tio år som grafisk designer på Stadium ville Johanna Roos bredda sig och stå på egna ben. 2018 startade hon Johanna Roos Design där hon skapar mönster åt en rad kända varumärken, men tar sig även an mindre, nystartade företag. M 44 FEELING ed kunder som exempelvis Stronger, Didriksons, Adoore, Casall och Newport har Johanna Roos gjort sig ett namn i branschen. Mest känd är hon för sina handgjorda mönster skapade från grunden i akvarell, tusch eller växtfärgning men även stilsäkra rena grafiska uttryck. 2008 fick hon en tjänst som grafisk designer på Stadium, med fokus på deras egna varumärken. De två första åren pendlade hon från Eskilstuna men sedan 2010 är Johanna Norrköpingsbo och hon beskriver Stadium som en bra skola. – Man får jobba så brett på Stadium för de har så många egna varumärken. Jag har jobbat både med dam, herr och barn, ytterkläder, hjälmar, skor och väldigt många olika produkter. Mer än hälften av allt i en Stadiumbutik designas här i Norrköping. De har märkena Everest, Warp och SOC som jag jobbat jättemycket med. 2018 startade hon företaget Johanna Roos Design och har sin ateljé i Hallarnas kreativa miljö. Stadium är fortfarande en av kunderna, men hon har jobbat brett inom mode, sport och inredning. – Många kommer till mig för att de vill ha ett handritat mönster och då är det ofta akvarell, flytande tusch eller akryl, som är svårt att återskapa direkt i datorn. Akvarell är nog det som många förknippar mig med och efterfrågar. – Jag jobbar även med grafiska profiler, förpackningsdesign och illustrationer. När jag gör logotyper till företag brukar jag implementera ett signaturmönster som de kan jobba med tillsammans med loggan. Mönster speglar alltid logotypens stil och uttryck och blir ett perfekt komplement till den grafiska profilen. Just nu arbetar Johanna med två mönster till sportvarumärket Eivy och ett blommönster till ett nystartat företag inom inredning. Mellan uppdragen har hon även en mönstershop där hon kan experimentera och utveckla sig kreativt. Där kan företag som har lite bråttom eller bara vill ha en smidig lösning köpa färdiga mönster. – Det som kommer ut nu och som känns lite större för mig är ett samarbete med Docksta Sko. En gång om året samarbetar de med någon konstnär eller formgivare, och i år har jag fått formge ett mönster som sitter på en klassisk Dockstasko, så det känns jättekul. Vad är roligast med jobbet? – Det är nog själva processen att man får skissa från grunden till att skapa något som blir en färdig produkt, det tycker jag är kul. Oftast är det mycket enklare att jobba med större märken, vilket kanske känns lite otippat, men de vet vad som funkar, att saker kostar pengar och vet vad de vill ha. Men nystartade företag har oftast väldigt mycket energi och att ta del av den och få vara med från början och sätta uttrycket är oftast jättekul. Hur vill du utveckla Johanna Roos Design framöver? – Jag vill fortsätta skapa ännu mer fritt, men målet är nog att jobba ännu mer med företag som står för hållbarhet och inte massproduktion. Jag tror alla brinner för att jobba mer hållbart men det är tufft. För det ställs just nu väldigt höga krav i en tid där många företag lever på marginalen.