GLAS 1
/ FAKTA / World of Volvo Plats: Göteborg. Typ av
byggnad: Upplevelsecenter. Yta: 22 000 kvadratmeter. Arkitekter: Henning Larsen Architects. Beställare: World of Volvo AB samägt av AB Volvo och Volvo PV. Glasentreprenör: Lindner Scandinavia. Glasleverantör: Glassense. System: LS3000 Link & LS3000 Timber. Miljöcertifiering: Leed guld. Inflyttning: April 2024. Arkitekten Martin Stenberg Ringnér diskuterar detaljer med platschefen på BRA Bygg Stefan Johansson. I ”svampens stam” är glashissarna lokaliserade. > Jag har alltså under många år byggt upp kontaktnät och erfarenhet i Sverige. Jag är också väl införstådd med hur olika vi jobbar i Danmark och i Sverige. I Danmark har arkitekterna en större delaktighet i processen från början till slut, en stark relation mellan tekniskt kunnande och gestaltning, samt ett bredare kulturellt perspektiv när de går in i ett projekt. Kunskap om den kulturella processen och ansvar för stora projekt har spelat stor roll. Utmaningarna har varit många och olika under resans gång. En aspekt när vi väl var inne i projektet var att vi skulle lyckas få Volvo AB och Volvo Cars att enas om en väg framåt där vi som arkitekter skulle kunna tillfredsställa deras behov med en lösning, ett hus. Två helt olika kulturer Det kan tyckas som att Volvo AB och Volvo Cars är nästan detsamma, men så är det inte. Volvo AB och Volvo Cars är två helt olika kulturer med olika sätt att se på sin verksamhet. Volvo Cars vänder sig direkt till konsumenten, de har ett starkt fokus genom att det de gör alltid kommuniceras direkt till kundens känslor i relation till deras varumärke och värdegrund. Volvo AB vänder sig i stället till företag som köper deras tjänster och produkter. 34 GLAS 1.2024 En business to business med fokus på funktionalitet och värde. Vi hade därför att göra med två olika företag som tänker på olika sätt och som tillsammans skulle enas om något som skulle ge ett avstamp i arkitekturen. Ska man hårdra olikheterna ställdes fakta mot känsla. Detta var i efterhand något som också bidrog till att resultatet blev så bra och mångfasetterat i sin funktion. Vårt egentliga arbete med World of Volvo började 2018. Första tiden handlade det om att skapa en vision tillsammans med Volvo, förstå platsen och vilka möjligheter vi hade att tillsammans med Volvo utveckla och skriva ett program. Vad är Volvo? Det mynnade ut i ett halvt års skissprojekt som resulterade i att vi samlades runt ett koncept: Vad är Volvo? Vad står Volvo för? Vad är Volvos själ? Slående är att vi hamnade i frågan om vad som är Sverige? Vad kännetecknar det vi kallar svenskt? Allemansrätten, att vi får röra oss fritt i ett landskap och som blivit en kultur. Ett land att färdas i och få tillgång till. Öppenheten, att vi välkomnar alla som vill bo här. Och säkerheten, omtanken om människor. Allt detta har växt fram till en kulturell utveckling av Sverige. Ett folkhemsideal? Ja, på sätt och vis. Trepunktsbältet kom ju till i slutet av 1950talet och innebar en revolution i bilsäkerhet. Amazon och PV 544 var de första Volvobilarna som utrustades med den nya uppfinningen, men i stället för att ta patent på den valde Volvo att låta uppfinningen användas fritt. Volvo var den första serietillverkande bilfabrikanten i världen som utrustade sina bilar med bälte som standard. Numera finns trepunktsbältet i alla bilar. Glashissar Utmaningarna har som sagt varit många och av olika art. En handlade om ekonomi. Satsningen på World of Volvo var en jättesatsning, men så kom kriser som vi inte hade räknat med: pandemin, kriget i Ukraina, materialbrist. Då fick vi ta ett nytt resonemang och kom fram till att visa delar av byggnaden tveklöst var viktigare än andra, nämligen glaspartierna och då främst hissarna i glas. Det kunde vi inte ge av kall på. Hissarna är en enorm cirkulär upplevelse. De ger känslan av att färdas i ett träd, kunskapens träd. Likaså var glasfasaden viktig för projektet. Glaset, som suddar ut gränsen mellan ute och inne. Upplevelsen att den barriären inte finns. Ja, men visst, ljusets betydelse ligger också i vårt dna. Vår grundare Henning Larsen kallades > / Tema: Framtidens fasad – hjältinnan / World of Volvo Foto: World of Volvo