GLAS 1
WORLD OF VOLVO är designat runt allemansrätten, s
om kännetecknar den grundläggande rätt som alla medborgare delar till naturen: rätten att färdas fritt på alla platser (offentligt eller privat) så länge man visar hänsyn till naturen och andra. Denna grundförutsättning är inte bara en rättighet, utan en central del av den svenska självbilden både hos medborgare, företagare och organisationer – däribland Volvo som tidigt drev målet att genom kvalitet och säkerhet skapa tillgång till alla delar av Sverige genom sina fordon. MED UTGÅNGSPUNKT i den här svenska grundprincipen är World of Volvos runda form designad med omsorg och omtanke om människor och hänsyn till naturen. Besökaren uppmanas att skapa en egen upplevelse både inne och ute, oavsett om de har biljetter till utställningarna inne i byggnaden eller inte. BYGGNADENS FORM kommer också utifrån att återskapa en plats som i stället för att ta utgångspunkt i en översättning av produkter till arkitektur tar utgångspunkt i den verklighet som produkterna existerar i. På det viset kan vi skapa en plats där människor, idéer och produkter kan leva och växa i framtiden. Reflektioner och organiska former. Glaset suddar ut gränsen mellan ute och inne. > ju ”the master av light”, ljusets mästare, men han blev även känd för sin nyfikenhet och insikten om betydelsen av lokal förankring. Bärs av en träkonstruktion Från början var vår önskan och ambition att hitta både glas och träleverantörer i Sverige. När det gällde glas kunde Lindner Scandinavia i Göteborg hjälpa oss med allt, men när det gällde trä blev det svårt. Designfasen var det nämligen ingen som kunde i Sverige. Hela idén bygger ju på att World of Volvo bärs av en träkonstruktion. En paviljong med ett tak som svävar på ett fåtal pelare och i vars mitt ett träd, kunskapens träd, reser sig. Vi stod inför ännu en utmaning. Plötsligt, av en händelse dök ett par schweizare upp på vårt kontor i Köpenhamn. Vi berättade om vårt dilemma. Gestaltning i kombination med konstruktion är inte så vanligt. Men gestaltning genom ingenjörskonst var otroligt viktigt för det bärande konceptet och funktionaliteten i huset. Så småningom valdes en firma från Österrike, Wiehag, som gick ihop med Lindner som stod för projektledningen i Göteborg. Natten mellan lördagen och söndagen den 3 april 2023 stängdes E6:an av i södra Göteborg för all fordonstrafik med ett undantag – lastbilen med 36 GLAS 1.2024 den första leveransen limträbalkar till World of Volvo. Denna första gigantiska bit limträ är 35 meter lång, 1,8 meter bred och väger 14 ton. Som referens är den så tung och skrymmande att det krävs två kranar för att lyfta den på plats. Snart fick den sällskap av ytterligare två limträbalkar av samma storlek. När de väl var resta kom en jämn ström av cirka 160 lastbilslaster med balkar att rulla in i Göteborg under cirka ett halvår för att forma World of Volvo. 6 000 kubikmeter trä rullades in – lika mycket som en fotbollsplan täckt av ett lager med en meter tjockt trä. Trä är ett återkommande inslag i byggnaden. Även taket är i korslaminerat trä, kombinerat med ett sedumtak, som i etager ger känslan av gräsbevuxna kullar. Byggnadens sidor utgörs av glasskivor för att skapa en ljus och luftig atmosfär. Vi har skapat en byggnad som fångar innebörden av varumärket Volvo, full av omtanke: öppen, varm och välkomnande och med rötter djupt i den skandinaviska designtraditionen. Trä är ett naturligt val. I Sverige har vi en tradition av att bygga i trä och ur koldioxidsynpunkt är det framtidens material. Idag står byggindustrin för 39 procent av alla koldioxidsynpunktutsläpp i världen, mycket mer än transportindustrin. Att använda trä där det är möjligt är en självklarhet. World of Volvo är tänkt som en symbol för framtiden, både i material och arkitektur och vi tänjer gränserna för virket som konstruktionsmaterial till extrema längder. Det är den mest avancerade konstruktion vi på Henning Larsen någonsin varit med om att skapa. Hållbarhet i fokus Hållbarhet har varit i fokus från början till slut. Från de tre pelarna i mitten av paviljongen, tre träd på en bohuslänsk klippa, till garaget som blir Göteborgs största med plats för 1 500 bilar. Phuset som nu ägs av Göteborgs stads parkering är i fem våningar i sluttande terrasser som vrider sig ut mot Mölndalsån. En grön park där vi tillsammans med kommunen jobbat med att förstärka ekosystemet och biodiversiteten. Vi har genom noggranna klimat och bullerstudier analyserat de olika klimatzonerna i landskapet omkring och på huset för att kunna peka ut var det är bäst att sitta i skiftande väder och vind, bästa kafé och solläge och så vidare. Det är med en massa känslor som vi lämnar ett projekt som vi levt med sedan 2018. Nu är vår tid slut, men vi är nyfikna: Hur kommer det att fungera? Vi har stora förväntningar.” / Glasentreprenören berättar, nästa uppslag > / Tema: Framtidens fasad – hjältinnan / World of Volvo