GLAS 1
World of Volvo Glasentreprenören berättar Stefan
Abrahamsson på Lindner Scandinavia i Göteborg berättar för tidningen Glas om arbetet med World of Volvo. ”World of Volvo har varit en lång och lärorik process som för oss började i en normal skala, men sedan växte enormt i omfattning under projektets gång. Under hösten 2020 fick BRA Bygg i uppdrag att uppföra World of Volvo och i samband med det fick vi på Lindner Scandinavia förfrågan på fasader som hade extrema format, stående glas med måtten 6 × 3 meter. Vi föreslog då att vända glasformaten så att de i stället spänner 6 meter mellan limträpelarna i stommen, kombinerat med horisontala bärprofiler, vilket sågs som en konstruktiv utveckling av fasaden. I samband med anbuden valdes sedan vi ut och fick i uppdrag av BRA Bygg att vara med och ta fram en lösning för fasadleveransen. Under projektets gång utökades senare förfrågningarna till att även omfatta leverans av byggnadens limträstomme samt flera invändiga träarbeten. Dessa inkluderade akustikpaneler, undertak och allt som behövdes för byggnadens huvudtrappa. EFTERSOM VI GILLAR UTMANINGAR så sade vi ja och processen för att designa och prissätta arbetet började. Denna första fas av projektet var väldigt givande då vi som ’underkonsult’ kunde jobba med projektgruppen och våra samarbetspartner för att ta fram lösningar som var visuellt tilltalande, konstruktivt fungerande och inom budget. Ett utmanande arbete som var väldigt stimulerande och intressant för alla inblandade i vårt team. Med våra internationella kontakter kom vi i kontakt med företaget Wiehag, världsledande producent av stora böjda limträbalkar, samt dess dimensionering som ligger i Altheim i Österrike. I designfasen jobbade vi i Rhino/Grasshopper för att snabbt kunna rita, analysera och anpassa stomme samt fasader till arkitektens önskemål och funktioner. Processen blev då att vår modell var gällande för stomme och fasad och efterhand som de olika delarna av konstruktionen bestämdes kunde Wiehag påbörja arbetet med att dimensionera och bygga produktionsmodeller som successivt ersatte våra modeller. DÅ VI HADE HELA GEOMETRIN i 3D fick vi också uppdraget att designa de akustikpaneler som ligger mellan delarna i stommens trädstruktur och bildar trädens ’bark’. Detta designades också i Rhino/Grasshopper för att snabbt kunna 38 GLAS 1.2024 anpassa och optimera geometrin för de varierande höjderna och bredderna och dolda funktioner i facken mellan pelarna i limträstommen. Detsamma gällde hela inredningen inuti ’Hub C’, som är ’trädet’ närmast entrén, med dess huvudtrappa och glashissar. Utmaningarna i projektet har varit många innefattande allt från pandemin, kriget i Ukraina, materialbrist och väldigt långa leveranstider. Formen på byggnaden i sig själv har också tillfört mycket komplexitet med alla organiska former och stor variation. Allt vi levererat är prefabricerat och mycket av vår tid och tankekraft har gått åt till att få allting monterbart med hänsyn till alla toleranser men samtidigt också med en hög finish. Trä är ju ett levande material och allting rör på sig och ändras efter tid, speciellt tydligt är det att en stomme i limträ rör sig mer jämfört med en stomme i betong eller stål. TRÄ ÄR ETT FANTASTISKT MATERIAL att jobba med. Det är lätt att forma, montera och det går att göra mindre justeringar på plats. Att få jobba med trä i denna varierande skala, från stort till smått, har varit väldigt lärorikt för oss. Stommen är rejäl, de största balkarna är över 35 meter långa och väger mer än 14 ton, medan våra akustikpaneler och inklädnader är betydligt mindre i dimension och håller nästintill möbelfinish. Något som jag, och säkert många fler än mig, har reflekterat över när man varit på byggarbetsplatsen är hur tyst och lugnt det ofta har varit. Trä absorberar ljud och det har nog stått för den största biten till att ljudmiljön under byggtiden har varit så bra. Kanske har även de rymliga volymerna inne i byggnaden gjort sitt, det är väldigt luftigt inuti den stora huvudbyggnaden. I slutändan blev fasaden en mindre del av projektet, men den är inte mindre spektakulär. I den cirkulära huvuddelen av byggnaden är fasaden med sina stora glas i det närmaste helt osynlig och gränsen mellan inne och ute suddas bort. Den verkliga pärlan ligger dock dold uppe på taket – paviljongfasaden. Här kan man sitta i ett konferensrum bara ett stenkast från motorvägen men ändå bara vara omgiven av naturen. Sett i backspegeln är vi väldigt nöjda med vår insats och att få ha varit en del av detta unika projekt.” / / Tema: Framtidens fasad – hjältinnan / World of Volvo