Nolltretton 1
NOTIS De blev Årets UF-företag U nder SM i Ung Fö
retagsamhet den 19 maj vann CAN Marketing UF från Katedralskolan i Linköping det prestigefulla priset Årets UF-företag. CAN Marketing UF vill förbättra utomhusmiljön i Sverige genom att renovera papperskorgarna samt öka tillväxten i städerna genom att erbjuda marknadsföring till Barnbok som motverkar psykisk ohälsa ett förmånligt pris. UF-företaget består av Emelie Andersson, Eric Carlqvist och Oscar Nyman. Motiveringen löd: ”Ett innovativt företag som haft förmågan att finna en affärsmöjlighet som hela tiden stirrat oss i ansiktet. Med mod och kämpaglöd har de tagit sig an ett område där alla blir vinnare. Er kommer vi se överallt. Ert företag slänger man inte i papperskorgen”. – Vi är så stolta över CAN Marketing UF och hur de har anpassat sig till rådande situation och önskar dem stort lycka till i framtiden. Linköpings kommuns och Katedralskolans långsiktiga strategiska arbete med Ung Företagsamhet ger verkligen UF företag en chans att visa sin fulla potential, säger Hanna Edström, regionchef Ung Företagsamhet Östergötland. FÅR REPRESENTERA SVERIGE I EM Vinsten innebär att CAN Marketing UF får äran att representera Sverige i EM i Ung Företagsamhet, Company of the Year Competition, den 22–24 juli som anordnas av Junior Achievement Portugal och detta år genomförs digitalt. (CL) P sykisk ohälsa är något som är väldigt utbrett bland unga idag. Många saknar någon att prata med, därför vill Däckpartner uppmuntra föräldrar att umgås mer med sina barn och samtidigt informera om trafiksäkerhet. Detta genom deras nya barnboksserie framtagen till förmån för Bris. Bokserien är ett lekfullt sätt att informera om däck och trafiksäkerhet men även ett sätt att uppmuntra föräldrar att läsa mera för sina barn, då högläsning är ett välbeprövat sätt att skapa trygghet mellan barn och förälder. Förutom en fin stund tillsammans vill Däckpartner även uppmärksamma allmänheten om det viktiga arbete som Bris genomför för barn och unga. Förhoppningen är att kunderna vill vara med och göra skillnad tillsammans med Däckpartner då alla pengar för böckerna går oavkortat till Bris arbete att stärka den psykiska hälsan bland barn. Den första boken i serien – Axel och Hjulia tar in på hotell – släpptes under hösten 2019, och nu har den andra boken kommit. I andra delen får vi följa Axel och Hjulia när de åker på semester. Boken finns hos Pelles Däck i Linköping och är skriven av Jon Persson. Illustrationerna är gjorda av Helena Lindholm. (CL) Arbetets museum öppnar igen NärCon stöttar Radiohjälpen S 20 NOLLTRETTON pel- och cosplayfestivalen NärCon Sommar, som är ett av Linköpings största evenemang, har skjutits upp till år 2021 men istället för att ställa in helt har arrangörerna valt att genomföra NärConline under årets festivalvecka. NärConline är en välgörenhetskampanj som kommer att sända dygnet runt den 23–26 juli på Twitch och drivs för Radiohjälpen och deras insamling för insatser till riskgrupper i pandemin. – Jag är inspirerad av Musikhjälpen som är en riktigt häftig produktion och vill därför göra något liknande. Även om inte vi kan ha vår festivalvecka fylld med kärlek så kan alla vi arrangörer och våra 12.000 besökare göra någonting med all vår energi, säger Sam Anlér, projektledare för NärCon. – Det här är någonting helt nytt för oss och jag har ingen aning om hur stort eller litet det blir. Men jag hoppas vi kan få med oss och engagera så många människor, organisationer och företag som möjligt i kampen mot Corona. Studion kommer att byggas upp i Agora och tanken är att allmänheten ska kunna kika förbi och se sändningen även utanför ordinarie öppettider. – Agora är en kreativ mötesplats och detta projekt är något som känns helt rätt. Vi har börjat planera för hur vi kan skapa mer aktiviteter med detta tema under vecka 30 och ser fram emot att samarbeta med NärCon, säger Linda Edenor, kulturutvecklare på Agora. (CL) E fter att varit stängt i två månader till följd av coronapandemin har nu Arbetets museum äntligen fått öppna sin verksamhet för besökare igen. Nu väntar en härlig sommar, dock kommer den att vara anpassad för att minska smittspridningen. – Vi jobbar hårt för att få in besökare i huset under ansvarsfulla former. Givetvis följer vi Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Alla som besöker oss ska känna sig trygga, säger Johanna Haverlind, utställningschef Arbetets museum, och fortsätter: – Vi har även begränsat våra öppettider och har numer öppet tisdag–lördag kl. 9:00–16:00. Vad finns att göra på Arbetets museum i sommar? – På våra sju våningar finns något att uppleva för alla åldrar. Vi visar bl a ett urval EWK-bilder av satirikern Karin Sunvisson i EWK-museet på plan tre och på samma plan visas även den nya utställningen ”Med pennan genom glastaket” som innehåller 100 bilder från Women Cartoonists International Award. Är man intresserad av fotografier finns både utställningen ”Swedish Blue I” av Thomas H Johnsson fram till den 11 juli och ”Möt blicken” av Emilia Bergmark-Jiménez fram till den 25 juli. – För de yngre har vi ”Jobblabb” där man kan undersöka sina superkrafter samt utställningen ”Framtidsland” med mycket interaktivitet. I ”Hej Robot!” kan du prova på att prata med våra sociala robotar. Vi har dessutom familjeuppdrag så som detektivspår och ”gå-själv-uppdrag”. Tyvärr kommer dock Lilla Arbetets att vara stängt under sommaren. (CL) Foto: Peter Holgersson Foto: Ung Företagsamhet. Foto: Gabriel Kulig