Nordens Tidning 1
Utblick Östersjöstrategin – en uppmaning till tra
nsnationellt samarbete EU:s strategi för Östersjöregionen är en överenskommelse mellan medlemsstaterna och EU Kommissionen om nödvändigheten av samarbete över gränserna för att kunna lösa gemensamma problem i just denna del av unionen. Europeiska Rådet antog slutsatserna i strategierna under det svenska ordförandeskapet hösten 2009. E 24 ftersom Östersjöstrategin var den första makroregionala strategin rönte den stor uppmärksamhet och kom att betraktas som en pilot när det gällde makroregionalt samarbete. Arbetsgrupper bildades och konferenser ordnades. Den första internationella konferensen om strategin arrangerades i Visby i juni 2009. Denna konferens har sedan dess följts av ett Årligt Forum i något av medlemsländerna. Det Årliga Forumet ska redovisa gjorda erfarenheter, bidra till kunskapsöverföring och föra arbetet framåt. Innehållet i denna artikel bygger i stort på redovisade rapporter vid dessa tillfällen. Strategin antogs mitt i en pågående nordens tidning nr 4 | 2015 programperiod – nästan inga pengar kvar – vad göra? Även om intresset för Östersjöstrategin var stort hos olika aktörer så var ett ständigt återkommande argument ”Vi är mitt i en av EU:s programperioder och merparten av pengarna i de olika fonderna är redan intecknade. Därför är det svårt att göra något under den här perioden”. Utöver finansieringsfrågorna framfördes argument om otydliga roller i genomförandet och att intresset i de olika länderna skilde sig åt i så stor grad att det var svårt att hitta samarbetspartner. Man tyckte också att den politiska viljan lyste med sin frånvaro och att EU-kommissionen inte gjorde tillräckligt. När det gällde finansieringsfrågan att nå målen i strategin. EU-kommissionen var mycket angelägen om att underlätta genomförandet och gav därför Interact i Åbo uppdraget att med hjälp av en arbetsgrupp ta fram ett dokument om roller och ansvarsfördelning för de parter, som deltog i genomförandet av strategin. Vidare lades mycket arbete och tid ner på att tydliggöra att målen i Östersjöstrategin inte var nya utan berör områden som medlemsländerna redan arbetade med var för sig men att det nu krävdes transnationellt samarbete för att åstadkomma kraftfulla och varaktiga lösningar. blev det Östersjöprogrammet, som fick i uppdrag att införa ett specifikt ”strategikriterium” i syfte att möjliggöra starten för så många flaggskeppsprojekt som möjligt. Även programmen för South Baltic och Central Baltic ansågs som lämpliga finansiärer. Vilket i sin tur ledde till uppfattningen att det var Interregprogrammen (nuvarande ETS-programmen), som var den finansiering, som kunde användas till Kan man se några resultat? Trots alla svårigheter och hinder, som radats upp över tiden så har samarbetet i regionen intensifierats. Många partnerskap har bildats och upplevs som en grund för ett fortsatt långsiktigt samarbete. Det har också handlat om att utnyttja redan etablerade samarbetsforum, som nu kan användas för genomförandet av strategin. Många projekt har startats inom såväl politikområdena som de horisontella insatsområdena. Övervägande FOTO: ShuTTerSTOck/piOTr SzpakOWSki