Omtanke 1
TEMA LEDARSKAP Många gånger är det av en tillfäll
ighet som gör att medarbetarna börjar inom omsorgen. Det är få ungdomar som redan inför gymnasievalet har för avsikt att inrikta sitt yrkesliv på att exempelvis ta hand om äldre. Introduktionen sker därför ofta i samband med extraarbete eller sommarjobb. – Vi behöver nå ut bättre och bredare med att arbete inom exempelvis äldreomsorgen är både bra och meningsfullt. Detta innebär att vi som ledare behöver hantera och engagera personer som alltså från början inte hade planerat yrkesvalet och kanske är utan erfarenhet och kompetens, så att de kan ge en omsorg med kvalitet, berättar Jonas Allenbrant, en av författarna bakom boken Ledare i äldreomsorgen – En handbok i utveckling och arbetsglädje. DEBATTEN I MEDIERNA om nedskärningar, dåligt fungerande verksamheter samt vanvård och ägare som skor sig på skattebetalarnas bekostnad gör det inte heller enklare att locka till sig personal. – Men vi som arbetar inom äldreomsorgen har ofta en annan bild. De flesta äldreboenden fungerar bra och personalen trivs med sina jobb. – Och vi behöver bra ledare som kan visa att det här är ett kul jobb, så att folk söker sig till oss och så att vi kan behålla personalen. Många gånger har styrningen kommit att handla mer om kvalitetsregister och kontroller än om att leda och få folk att trivas på jobbet. Chefer som ägnar sig åt uppföljningar och åt att övervaka. – Det blir som ett ekorrhjul. Det var ur den situationen som tankarna på en bok föddes, berättar Jonas Allenbrant. Han är utbildad sjuksköterska, verksamhetschef för Nockebyhöjdens äldreboende och har tillsammans med Karin Sundin, legitimerad psykolog och ekonom, skrivit en bok med konkreta råd och verkliga exempel samt övningar som kan användas i arbetet med att utveckla medarbetarna. – Jag ser likheter mellan att vårda personer och att vårda personalen, och www.ssil.se | 21