HSB Uppdraget 1
aktuellt Historisk tvättstuga får nytt liv Sverig
es – och kanske till och med världens – första tvättstuga i flerbostadshus har fått ett rejält ansiktslyft. R Redan 1925 byggde HSB, i Rödabergsområdet i Stockholm, en modern tvättstuga med mekaniska maskiner. Genom åren har sporadiska maskinbyten och underhållsåtgärder gjorts, men nu har HSB brf Myrstacken tagit ett samlat grepp och genomfört en totalrenovering för att leva upp till dagens moderna krav på funktionalitet och miljöhänsyn. – NU HAR DE tre tvättrummen utrustats med lågenergiprodukter. Tvättmaskinerna är till exempel kopplade till både varmt och kallt vatten. På så sätt används istället fjärrvärmen som uppvärmning åt vattnet, precis som tappvattnet i kranen. Det har lägre miljöpåverkan jämSå här kunde det se ut i en tvättstuga i Sverige omkring 1930. Bilderna från HSB brf Myrstackens ursprungliga tvättstuga finns dock inte bevarade. fört med att tvättmaskinen eluppvärmer kallvattnet, säger Roland Johansson, konsult som hjälpt bostadsrättsföreningen med projektet. Sedan en tid tillbaka är tvättstugan i bruk efter renoveringen och kan nu lägga ett nytt kapitel till sin historia som Sveriges – och kanske världens – första moderna fastighetstvättstuga. l Brist på laddstolpar i bostadsrätts föreningar Majoriteten av de som bor i bostadsrätt tycker att det är viktigt att föreningen erbjuder laddstolpar för elbilar. Men idag är det bara en av tio som har möjlighet att ladda en el- eller hybridbil i sin bostadsrättsförening. Det visar en undersökning som Sifo gjort på uppdrag av HSB Riksförbund. – Laddinfrastrukturen måste byggas ut i en betydligt högre takt ifall vi ska nå Sveriges mål om en fossiloberoende fordonsflotta och 70 procent lägre klimatpåverkan från trafiken år 2030. HSBs ambition när vi bygger nytt är att minst 10 procent av parkeringsplatserna ska vara utrustade för elbilsladdning. Vår undersökning visar att en fjärdedel av Sveriges befolkning tänker skaffa elbil inom de kommande fem åren. Det största hindret är fortfarande att bilarna är för dyra. Vår nya regering bör därför fortsätta att utveckla bonus malus-systemet så att elbilar blir billigare relativt fossildrivna bilar, säger Magnus Ulaner, miljöchef HSB Riksförbund. Undersökningen genomfördes i december 2018 av Kantar Sifo som en webbpanel med 1 000 svarande. Läs mer om laddstolpar i nästa nummer av HSB Uppdraget. l 12 uppdraget #1 / 2019 Foto Getty