Energigas 1
Hållbara transporter I höst rullar Axfoods första
tunga lastbilar som drivs med flytande fordonsgas ut på vägarna. Last bilarna är ett led i livsmedelskoncernens arbete mot fossilfria transporter. Och de är inte ensamma. Ytterligare fyra transportföretag har fått stöd från Klimatklivet för gasdrivna tunga lastbilar. – Biogas är en viktig pusselbit i vårt miljöarbete, säger Axfoods håll barhetschef Åsa Domeij. Gasen tar maten till butiken A xfood är Sveriges näst största företag inom dagligvaror med varumärken som Willys och Hemköp. Miljöfrågorna är viktiga och företaget har som mål att bli klimatneutralt till 2020. Att lastbilarna som fraktar maten till butikerna går på fossilfria drivmedel är också självklart. Lösningen fram till förra året hette HVO, ett slags biodiesel gjord på förnybara råvaror. Men förra året beslutade Axfood att sluta använda HVO. Orsaken är att den kan innehålla palmolja som i sin tur bidrar till skövlingen av regnskogar. – Nu kör vi på diesel och det påverkar givetvis våra koldioxidutsläpp på kort sikt, men vi tycker att det är viktigt att påverka samhället och styra mot schysta drivmedel, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij som nyligen också utsågs till ordförande för regeringens delegation för cirkulär ekonomi. Ett av dessa ”schysta” alternativ är biogas. Dagab, det egna logistikbolaget, kommer under hösten att byta ut fem av sina totalt 140 lastbilar till bilar som tankar flytande fordonsgas. Det blir första gången som Axfood kör ut livsmedel med hjälp av gas i flytande form. – Fördelen med denna gas är att den tar mindre plats så att lastbilarna kan gå på längre sträckor innan de måste tankas. De här last bilarna fungerar också för våra tunga transporter med släp. I dag finns sex tankstationer med flytande fordonsgas i Sverige. Än så länge är det huvudsakligen flytande naturgas, LNG, i ENERGIGAS NR 3 2018 13 ›