Energigas 1
KALENDARIET t SEPTEMBER VA-mässan 2018, 25–27 sep
tember 2018, Elmia, Jönköping, mer info: www.elmia.se/va-massan Elmia Avfall & Återvinning, 25–27 september 2018, Elmia, Jönköping, mer info: www.elmia.se/avfall-atervinning t OKTOBER Nordic Hydrogen and Fuel Cell conference 2018, 9–10 oktober i Reykjavik, mer info: www.altenergy.info/#welcome-hfcnordic Installationsledarseminariet 2018, 10 oktober i Malmö, mer info: www.energigas.se/kurs-konferens/utbildningar Installationsledarseminariet 2018, 17 oktober i Stockholm, mer info: www.energigas.se/kurs-konferens/utbildningar Persontrafik 2018, 22–24 oktober i Stockholm, mer info: www.persontrafik.se t NOVEMBER Besiktningsmannaseminariet, 7–8 november, plats meddelas senare. Mer info: www.energigas.se/kurs-konferens/utbildningar Föreståndare Gasol, 13–15 november i Örebro, mer info: www.hydrosafe.se/utbildningar Utbildning PE-Svets, 21 november i Helsingborg, mer info: www.energigas.se/kurs-konferens/utbildningar sjöfarten En annan lösning är att införa investeringsstöd eller en miljöfond till sjöfarten, liknande nuvarande ”Klimatklivet” dit landbaserade aktörer i dag kan vända sig för att få stöd. Det är dags att en miljöfond även skapas för de aktörer som befinner sig på vattnet, med syftet att skapa en infrastruktur för att minska koldioxid och andra skadliga utsläpp från sjöfartssektorn. För att värna om och uppmuntra till gröna investeringar behövs incitament. Dels ekonomiska incitament som olika rabatter eller lånegarantier, men det kan även vara i form av att man exempelvis prioriteras vid lotsbeställning, ges förtur till kajplats vid kö eller skatteavdrag vid inköp av grön teknologi. Det behövs också mer medel till forskning och innovation inom sjöfarten. I dagsläget har vi inte svar på alla frågor och forskningsmedlen till sjöfarten är alltför små om vi vill se effekter på lång sikt. När vi sedan får ökad kunskap är det likväl viktigt att vi tar till oss den nya informationen och kontinuerligt gör det vi kan för en hållbar framtid. Samtidigt måste vi göra det vi kan här och nu för att öka energieffektiviteten i fartygen och använda de olika bränslen, som LNG, batterier, solceller, vind och metanol, som kan göra sjöfarten mer hållbar. Teknikneutralitet och målfokus bör vara ledord, men också hållbarhet ur alla perspektiv. s Tidigt ute. Rederiet Terntank var en av pionjärerna när det gäller att satsa på LNGdrivna fartyg, som kraftigt minskar utsläppen jämfört med oljedrivna fartyg. Ternsund anlände från varvet 2016. FOTO: TERNTANK t DECEMBER Argus European LPG Markets conference, 3–5 december i London, mer info: https://www.argusmedia.com/en/conferences Säker gashantering för drift- och underhållspersonal, 5–6 december i Linköping, mer info: www.hydrosafe.se/utbildningar t APRIL 2019 Nordic Biogas Conference, 9–10 april i Olso t MAJ 2019 Gasdagarna 2019, 15–16 maj i Båstad, mer info kommer Regatec 2019, 20–21 maj 2019 i Malmö, mer info: regatec.org Läs mer: www.energigas.se FÖR GAS & VENTILATION • Gasanalys • Gaslarm • Odörsystem • Service Tel: 031-96 16 00 www.extevent.se ENERGIGAS NR 3 2018 33