Energigas 1
Hållbara transporter › pumparna. Men efterfrågan
på förnybar flytande biogas, LBG, ökar. –Vi vill tanka biogas. Om det inte finns tillgång till LBG så är LNG självklart bättre än diesel. Det är ändå en tydlig skillnad i koldioxidutsläpp så har man inte biogas är det bättre att köra på fossil gas. Tiden mogen Åsa Domeij säger att Axfood länge har följt utvecklingen av gaslastbilar och att tiden nu är mogen. Det av flera skäl: Tekniken har utvecklats och lastbilstillverkarna har kommit med en ny generation bilar med nya, moderna gasmotorer. Samtidigt har distributionen av gas byggts ut. – Det har tagit tid att få allt på plats. Vi är så klart väldigt beroende av både driftsäkerhet och av att kunna tanka, säger Åsa Domeij. Ett tredje viktigt skäl är att Dagab har kunnat täcka en del av investeringskostnaderna via det statliga investeringsprogrammet Klimatklivet. Totalt har Dagab fått drygt en miljon kronor för köp av lastbilar med gasdrift, fyra från Volvo och en från Scania. – Klimatklivet har varit viktigt eftersom de här bilarna är betydligt dyrare, säger Åsa Domeij och tillägger att Klimatklivet även har bidragit med pengar till att bygga ut produktion och distribution av biogas, vilket också har stor betydelse. Visar det sig att allt fungerar bra kommer det att bli fler tunga lastbilar som går på flytande fordonsgas. Men enligt Åsa Domeij finns inte bara en lösning. – Vi måste satsa parallellt på olika typer av bilar och drivmedel, men biogasen är definitivt en viktig pusselbit, säger Åsa Domeij. De egna transporterna är bara en del i hållbarhets arbetet. Axfood bidrar också till produktionen av biogas genom att skicka så mycket som möjligt av matsvinnet till biogasrötning. – Maten ska i första hand ätas upp, men en del kommer alltid att bli över och då tycker vi att biogas är den bästa lösningen. Ser man till hela matproduktionskedjan sker störst klimat påverkan ute hos bonden, men det är inte så lätt att få en ko att sluta rapa. Vi måste jobba med de utsläpp vi kan. Kyltransporter på gas En annan distributör av livsmedel som satsar på biogas är Götene kyltransporter. Företaget har sedan flera år ett samarbete med Volvo som innebär att Götene fälttestat Volvos gaslastbilar. Testerna har resulterat i att Götene kyltransporter köpt in fem nya gaslastbilar som ska tas i drift i år. – Inom fem år ska det bli 45, säger vd Dennis Karlsson vars företag fått närmare 10 miljoner 14 ENERGIGAS NR 3 2018 ”Klimatklivet har varit viktigt eftersom de här bilarna är betydligt dyrare.” kronor i stöd från Klimatklivet, det största stödet hittills för gasdrivna lasbilar. Ökat intresse för stöd till gaslastbilar Nanna Wikholm, projektledare för Klimatklivet på Naturvårdsverket säger att intresset för att söka pengar för tunga gasdrivna fordon ökar. – Livsmedelsbranschen har varit tidigt ute Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood men nu hoppas vi att många andra branscher följer efter. Att ansökningarna om bidrag till gaslastbilar ökar beror både på de nya fordonen som har kommit ut på marknaden och på att Naturvårdsverket ändrat sitt beräkningssätt. Från att tidigare ha räknat hela gaslastbilen som en investering går det numera bara att få stöd för merkostnaden som det innebär att köpa en gaslastbil i stället för en som går på diesel. – Eftersom vi bara ger stöd till de investeringar som ger störst klimatnytta så innebär