AMES 1
Detta är ett redaktionellt samarbete med Näringsl
iv och tillväxt, Linköpings Kommun. CAN Marketing vill förändra samhället med klottersäkra papperskorgar Emelie Andersson, Eric Carlqvist och Oscar Nyman tog i somras studenten från ekonomiprogrammet på Katedralskolan där de under sista året startade UF-företaget CAN Marketing. Därefter har resan gått fort och de har hunnit med att vinna Årets UF i SM, representerat Sverige i EM, startat bolag och är nu i full gång med att expandera nationellt. CAN Marketings företagsidé är att renovera kommunala papperskorgar och erbjuda marknadsföringsplatser. Några papperskorgar är till för budskap från kommunen inriktade på samhällsinformation medan andra ytor kan köpas av privata företag. De använder starka färger och klottersäkert material för att förbättra utomhusmiljön och minska nedskräpningen. – Vi tog inspiration från ett tidigare UF-företag som marknadsförde företag på pizzakartonger. Vi tänkte att vi ville jobba med något liknande, samtidigt som vi vill göra något som gav en fördel för vår närmiljö och samhället, berättar de. Vänt utmaningar till något positivt Trots deras många framgångar har de även stött på hinder under resans gång. - Ibland är vår unga ålder ett problem då alla inte tar oss seriöst. Men vi försöker överkomma den barriären på olika sätt. Nu när vi vann årets UF kan vi använda det för att visa vår seriositet, menar Eric. Från vänster: Oscar Nyman, Eric Carlqvist, Emelie Andersson. Foto: Ung Företagsamhet i Östergötland utveckla och förbättra både aff ärsidén och verksamheten. – Något vi är extra stolta över är vår globala runda. Det är en slinga papperskorgar som vi har satt ut i både Lambohov och Vidingsjö där allmänheten kan lära sig om de globala målen på ett roligt och aktivt sätt. Målet är att inspirera allmänheten och då främst den yngre generationen till en mer hållbar livsstil. Började som sommarföretag CAN Marketing började sin resa genom att delta i Linköpings kommuns projekt Sommarföretagaren 2019, där de fi ck testa att driva företag under sommarlovet. De berättar att erfarenheten gav dem ett försprång inför UF då de fi ck snurr på konceptet och fi ck hjälp av både kommunen såväl som en rådgivare från näringslivet. Vid avslutningen av Sommarföretagaren var målet tydligt. – Vi bestämde oss för att driva vidare idén som UF-företag och riktade in oss på att vinna SM. De beskriver UF-året som en fantastisk resa full av lärdomar och där de har växt mycket som företagare och som personer. Från starten i Sommarföretagaren har de fortsatt Från UF till AB De avslutade UF-resan med att vinna Årets innovation, Årets tjänst och den hedrande titeln Årets UF-företag i Sverige under SM. – Känslan av att vinna var oslagbar, att allt vi kämpat för under året gav resultat förklarar Emelie. Under sommaren fi ck de sedan representera Sverige i EM, ett event som i år hölls digitalt på grund av den rådande Coronapandemin. Under EM blev det dock inga priser utan det var istället Danmark som tog hem utmärkelsen Årets UFföretag. Efter att UF-året tog slut bildade CAN Marketing ett AB och fl yttade kort därefter in till eget kontor mitt i centrala Linköping. Här jobbar de idag heltid med företaget. Det roligaste med att driva eget företag menar de är passionen är skapa något som man vill ska förändra samhället. De berättar att de både har varit i kontakt med Nyföretagarcentrum och Almi i olika frågor och ärenden kring sitt företagande. Men de har även fått många bra tips och råd från den rådgivare som hjälpte dem under deras år som UF-företag. Lärdomar från UF På frågan vad den största skillnad är mellan att driva ett UF-företag i jämförelse med ett AB utbrister de i kör: Moms! Samtidigt som de nu ställs inför nya utmaningar menar CAN Marketing att det på många sätt är lättare att vara företagare nu. En stor anledning till det är att de idag jobbar heltid, tillskillnad från under UF-året då det var schemalagt två lektionstimmar i veckan. Därutöver valde CAN Marketing att ha UF som Individuellt val i skolan samt lade mycket extra tid på fritiden. Trots det menar de att saker som då tog fl era veckor att genomföra, idag kan göras på en dag. - Att saker är enklare nu har att göra med lärdomarna vi fi ck. Som UF-företag tog det lång tid att göra en aff ärsplan men när det var dags att skriva vårt riktiga företags aff ärsplan gick det både snabbt och enkelt eftersom vi gjort det innan, berättar Oscar. Att lyckas vända en utmaning till något positivt är något som CAN Marketing ger fl era exempel på. I början av sin resa var det en utmaning att de hade olika åsikter kring mycket. Detta är något som de idag har lärt att utnyttja, genom att ta allas perspektiv i beaktning blir deras produkter bättre och de bygger ett starkare företag tillsammans. Även prövningarna som kom mitt i en rådande Coronapandemi har de valt att se positivt på. Under våren fanns inte längre möjlighet till fysiska möten med alla de kommuner där det fi nns planer på expansion. Istället för många och långa resor blev digitala möten snabbt accepterat vilket har sparat företaget tid. Tips till blivande UF-företag Just nu fokuserar CAN Marketing på att sprida sig nationellt. Förutom kommuner har de även kontakt med fastighetsägare som har tillgång till papperskorgar. Det fi nns även intressenter som vill använda klottersäker laminering på annat än papperskorgar, som till exempel elskåp och vägskyltar. Vad är då tipset för de gymnasieeleverna som just nu är i full gång med att starta sitt UF-företag under hösten? CAN Marketing sammanfattar det såhär: - Hitta en idé som ni verkligen tror på och brinner för, då kommer ni orka lägga ner de där extra timmarna som krävs för att ta er till SM! 13