AMES 1
MARKNADSFÖRING TEXT: TOMAS TRÄNKNER FOTO: PRESSBI
LD Tomas har 30 års erfarenhet av marknadsföring, både digitalt och genom en bakgrund som marknadschef. Han driver idag företaget Slipsten Marknadsutveckling och är en flitigt anlitad poddproducent, föreläsare och digital strateg. BÖRJA MED VIDEO I SOCIALA MEDIER - NU DIREKT! Gå inte miste om möjligheten som video kan ge dig! Video är ett fantastiskt sätt för dig att skapa förtroende hos dina kunder. Din mobilkamera duger gott. Det största hindret är inte tekniken – det är du, ditt mod och din tro på att du har något att säga. Vi som säger detta är Helene Åberg som har jobbat med TV och video i 25 år och bildproducerar TV-program för både SVT och TV4, och Tomas Tränkner som jobbar med podcasts och film. Vi vill ge dig våra bästa tips för att komma igång med att göra video. -Jag (Tomas) märkte själv vilket otroligt genomslag det blir när jag började posta videos regelbundet på LinkedIn. Många andra i mitt nätverk som också börjat med video upplevde samma sak. Det vi har sett i en video eller hört i en podcast fastnar i vårt minne mer än det vi bara läser i en text. Det är därför video är så intressant. Video i sociala medier ökar engagemanget och Google rankar video högt. Video i sociala medier måste inte vara perfekt. Snarare tvärtom. Det är inte ytan vi vill åt. Det ska hellre kännas äkta. Det viktiga är vad du säger och den energi du förmedlar, och att du gör det regelbundet över en längre tid. Berätta om det som inspirerar dig, det 28 som du varit med om och det som gör dina kunder glada. Tänk på att det som är självklart för dig inte är självklart för alla andra. Du har redan nästa allt du behöver. Du kan göra riktigt bra filmer till dina sociala kanaler med hjälp av din mobiltelefon. Det är inte kameran som är avgörande utan hur du använder den. Det går att få bra ljud och ljus med enkla medel. Investera i en mikrofon, t.ex. en liten mygga från Røde som heter Smartlav +. Den kostar cirka 600 kr och höjer kvaliteten på dina filmer avsevärt. Vi står nämligen ut ganska länge med en dålig bild, men stänger av direkt när ljudet är dåligt. Men om du inte har någon mikrofon men ändå vill börja spela in nu direkt så fungerar faktiskt mikrofonen på originalhörlurarna som följer med telefonen riktigt bra. Att texta din video gör att ännu fler kommer att se den och ta till sig ditt budskap. Det finns appar som Clips som automatiskt textar filmen. Det finns också appar för att lägga på text och andra effekter efteråt. En bra textning tar mer tid än man tror. Hellre en video utan text som blir publicerad än en video som inte blir publicerad. 10 tips för att enkelt göra bättre filmer till sociala medier: 1. Planera och öva innan – det spar massor av tid! Du blir säkrare och mer spontan i videon. 2. Börja med det bästa! Du har två sekunder på dig fånga tittaren. 3. Se till att du har bra ljus i ansiktet eller på det du filmar. 4. Se till att ljudet blir bra. Håll kameran/mikrofonen nära dig. 5. Komponera bilden så att du bara har lite luft över huvudet så får du mer förtroende hos dina tittare. 6. Håll kameran still, helst på ett stativ. Video är rörlig bild - inte rörlig kamera. 7. Håll filmen kort! Ett välplanerat innehåll kan du säga på en minut. 8. Avsluta med vad du vill att tittaren ska göra när hen sett färdigt filmen. 9. Texta filmen om du har möjlighet – då kommer fler att se på filmen. 10. Se till att göra filmer och publicera dem! Om du har svårt att komma igång med video så är ett enkelt sätt att börja med Stories. Både Instagram och Facebook har händelser som bara sparas i 24 timmar. Snart får vi det till LinkedIn också. Det upplevs ofta lättare att börja med video här eftersom det är korta filmer, max 15 sekunder som dessutom försvinner efter ett dygn. Och om du inte använt stories innan så kommer du bli förvånad över hur mycket information du kan dela med dig på 15 sekunder. Det är inte bara dina tittare som kommer att påverkas av dina videos. Du kommer själv att påverkas. Du tränar dig omedvetet i att agera framför kameran och att förmedla ditt budskap på ett kort och tydligt sätt. Du kommer bli tryggare i att prata om ditt ämne och det bygger ditt personliga varumärke. Video är ingen quick fix. Framgången kommer bara för den som är uthållig och konsekvent med video. Därför skall du göra det så enkelt som möjligt, så att det blir av. Börja med video i sociala medier - nu direkt! Denna artikel är skriven av Tomas Tränkner och Helene Åberg. Helene Åberg, Stockholm Pixelhouse Helene har jobbat med TV och video i 25 år och bildproducerar TV-program för både SVT och TV4, föreläser och utbildar marknadsförare och företagare i videoproduktion. Bla via webbutbildningen Kommunicera med video Kontakt helene@pixelhouse.se