AMES 1
REKLAM OCH MEDIA 112-APPEN FÅR NYA FUNKTIONER FÖR
SYNSKADADE Digitala affärsmöten en ny möjlighet för Visit Sweden. SOS Alarms app för kris- och olycksinformation – 112-appen – uppdateras med nya funktioner. Nu ökar användbarheten för bland annat synskadade genom ett förbättrat kartstöd och ny information ifall användaren rör sig närmare eller längre bort från en olycksplats. VISIT SWEDEN LANSERAR MATCHMAKINGEVENT ONLINE FOTO: MELKER DAHLSTRAND Genom Swedish Workshop Online blir det möjligt för svensk turist- och besöksverksamhet att träffa många Sverigeintresserade, utländska företag för att diskutera och göra affärer. Eventet är planerat till den 7-8 oktober. När förutsättningarna för resande och möten är begränsade, introducerar Visit Sweden ett nytt digitalt format av Swedish Workshop. Swedish Workshop är ett historiskt mycket uppskattat match-making event där Sveriges turismorganisationer och -företag ges möjlighet att möta och göra affärer med utländska researrangörer. Det nya digitala workshopformatet blir en upptakt till Swedish Workshop i Falun, som skjutits fram till april nästa år. – Även om läget ser ut som det gör just nu, ser vi tydligt att det finns ett fortsatt sug efter Sverige och då blir Swedish Workshop Online ännu viktigare för att hjälpa svenska turistföretagare att säkra framtida affärer med utländska researrangörer. Efter ett mycket tufft första halvår kan det vara helt avgörande möten. Dessutom ska det bli mycket spännande att prova ett för oss nytt format, säger Ewa Lagerqvist, vd för Visit Sweden. Swedish Workshop Online öppnade för mötesbokningar i början av september och matchningarna av möten mellan säljare och köpare, görs några dagar före eventet av Visit Sweden. – Vi hoppas att deltagandet blir stort, då vi vet att behovet är enormt, avslutar Ewa Lagerqvist. Inbjudningar till eventet har skickats ut brett till aktörer och intressenter i en lång rad länder och sker fortfarande. Deltagandet för utländska researrangörer är kostnadsfritt. För svensk turistoch besöksföretag är deltagarkostnaden 1000 kronor. Mer om Swedish Workshop Swedish Workshop är Visit Swedens stora årliga satsning, där Sveriges turistorganisationer och företagare får tillfälle att träffa och göra affärer med utländska researrangörer. Vartannat år arrangeras Swedish Workshop utomlands och vartannat år någonstans i Sverige, alltid i samarbete med en eller flera regionala aktörer inom turistnäringen. ® – Vi uppdaterar kontinuerligt 112-appen för att ge ökad trygghet och tillgängliggöra appen för fler. Nu kan personer som har svårt att läsa kartan få stöd att ta till sig informationen. Det kan handla om synskadade, barn eller andra, säger Niclas Cholodov, produktägare för 112-appen på SOS Alarm. Utöver det nya kartstödet har även telefonens talsyntes integrerats med appen för att fungera på ett bättre sätt. Personer som har svårt att läsa på skärmen kan få informationen uppläst. De nya funktionerna i appen har utvecklats i samarbete med Synskadades Riksförbund. – Det här är ett steg i rätt riktning för att personer med synnedsättning ska kunna undvika farliga platser. Vi ser fram emot fortsatt samarbete och hoppas att det även ska bli möjligt att se vilken gata en händelse inträffat på, säger Henrik Götesson, handläggare på Synskadades Riksförbund. Appen lanserades i augusti 2019 och har idag ca 2,5 miljoner användare runt om i landet. 112-appen är en del av den innovationssatsning SOS Alarm gör för ett tryggare och mer hållbart samhälle. ® HEMMAVASAN HÄR FÖR ATT STANNA – I NÅGON FORM Över 12 000 deltagare i 20 olika länder världen över gick i mål och mer än 18,5 varv runt jorden, 743 172 kilometer, avverkades på cykel eller till fots. Tillsammans sattes Sverige och världen i rörelse under den historiska premiären av Hemmavasan – ett arrangemang som kommer att komma tillbaka i någon form. Vasaloppets vision, att verka för motion och folkhälsa och få allt fler att uppleva naturen, har kanske aldrig varit viktigare än i dag. När möjligheten att låta alla deltagare gå i mål med sin träning under den klassiska målportalen i Mora under Vasaloppets sommarvecka i augusti inte längre var ett alternativ föddes idén om Hemmavasan. Alla som önskade fick möjlighet att fortsätta träna mot ett mål. Med skillnaden att det målet nu kunde ligga i Skellefteå, på Värmdö, i Huskvarna eller i Colorado. – Jag ser tillbaka på mitt eget lopp med 10 kilometer cykling här hemma i Moraskogarna som tillsammans med alla andra deltagare i Hemmavasan, runt om i Sverige och världen, har tagit oss över 18 varv runt jorden och känner en enorm stolthet. Så mycket värdefull glädje, gemenskap och motion som vi gett till oss själva och till varandra, säger Vasaloppets tillförordnade vd Johan Eriksson. Många uttrycker dessutom redan nu en önskan om att Hemmavasan ska finnas kvar i någon form även i framtiden. ® 33