AMES 1
NYHETER NY VD FÖR MSE FOTO: PRESSBILD Fredrik Rem
neblad blir ny vd för Mjölby-Svartådalen Energi, MSE, i Mjölby. Han tillträder tjänsten 1 november 2020 efter Lena Svensk som går i pension vid årsskiftet. Fredrik Remneblad, som idag är marknadsdirektör på Tekniska verken i Linköping, utsågs vid ett styrelsemöte den 3 september till ny vd för MSE. Fredrik har, innan han anställdes inom Tekniska verken-koncernen 2005, läst Industriell ekonomi vid Linköpings universitet och varit officer i marinen. På Tekniska verken har han bland annat jobbat i ledande position med fjärrvärme och avfallshantering, och de senaste 4 åren har han varit marknadsdirektör. Fredrik bor i Mjölby och har ett väl uppbyggt kontaktnät inom det lokala näringslivet och föreningslivet. – Det känns fantastiskt roligt att få förtroendet att leda MSE. Tekniska verken är majoritetsägare i MSE och bolaget ingår i koncernen, vilket innebär att jag även fortsättningsvis kommer att ingå i koncernledningen för Tekniska verken. Jag ser fram emot att tillsammans med alla duktiga medarbetare på MSE ta företaget vidare in i framtiden och tillsammans med MSE:s kunder fortsätta att bygga världens mest resurseffektiva region, säger Fredrik Remneblad. Nuvarande vd för MSE Lena Svensk har jobbat inom bolaget i snart tio år. – Jag har valt att gå i pension till årsskiftet. Det har varit spännande att få vara med och utveckla MSE. Vi har bland annat byggt ett nytt kraftvärmeverk, etablerat vindkraftsbolag och byggt nya vindkraftsverk. Vi har också förändrat 6 organisationen i syfte att skapa en mera sammanhållen marknadsorienterad organisation för ett ökat kund- och säljfokus. Tekniska verken blev majoritetsägare i MSE för tre år sedan. Det känns tryggt att Fredrik, som har lång erfarenhet av branschen, tar över och jag hälsar honom varmt välkommen till MSE, säger Lena Svensk, vd för MSE. MSE bildades 1982 genom en sammanslagning av Mjölby Energiverk och Svartådalens Kraftförening. Från och med 2 maj 2017 ägs MSE av Tekniska verken i Linköping AB (51 procent) och Mjölby kommun (49 procent). Företaget levererar fjärrvärme, el, energitjänster och fiber. Tillträdande vd för MSE, Fredrik Remneblad, har lång och bred erfarenhet av olika uppdrag inom Tekniska verken-koncernen. – Fredrik är väl bevandrad i verksamheter som fjärrvärme och elnät, och hans nya befattning som vd på MSE kommer också att bidra till en ökad samverkan inom Tekniska verken-koncernen. Fredrik känner dessutom väl till Mjölby då han bor där. Det ska bli spännande att följa Fredrik i hans nya roll som vd för MSE och affärsområdeschef för MSE, vind- och vattenkraft. Samtidigt som jag välkomnar Fredrik, vill jag också tacka Lena Svensk för det fina jobb hon utfört under sin tid som vd för MSE och önska henne allt gott i framtiden, säger Charlotta Sund, vd för Tekniska verken-koncernen. Källa: www.tekniskaverken.se ® Från Nederländerna vill man ta med sig Källa: www.dutchcom.se ® DUTCHCOM VILL HJÄLPA FÖRETAG ATT ÖKA SIN FÖRSÄLJNING FOTO: PRESSBILD För en månad sedan lanserades DutchCom: ett nytt svenskt företag med nederländskt bakgrund. – Målsättningen är att hjälpa Svenska företag öka sin försäljning, och se till att deras produkter/tjänster är ännu bättre tillgängligt i mitt hemland Nederländerna, berättar Corien Leemburg, vd. – När Corona-pandemin kom insåg jag mig att det fanns många människor i Nederländerna, som inte skulle kunna åka till Sverige i år. Och jag tänkte: det kan också vara andra omständigheter – till exempel en annan sjukdom, ekonomiska problem eller ett krävande jobb som gör att man inte kan göra så. Sedan tänkte jag vidare: Att människor kan inte komma hit och njuta den typiska Skandinavienkänslan är någonting som vi inte kan påverka. Men vad vi faktiskt kan göra är att ta en liten (större) bit av Sverige till Nederländerna! Och det är exakt vad vi gör! kunskap och erfarenhet kring språket, kulturen, samhället, företagslivet, ekonomin, kontakter, (digitalt) marknadsföring och kommunikation. Och vad Sverige har att erbjuda är naturligtvis sina attraktiva företag, älskade produkter och många möjligheter kring e-handel och online-försäljning. ”Vi brinner för att hjälpa svenska företag att utnyttja sin internationella potential” – Vår viktigaste mission är att (om)introducera svenska företag och produkter/ tjänster på den nederländska marknaden. Vi fungerar som en bro mellan länderna och vi förstår kulturen och att alla företag är olika och ingen situation är den andra lik. Dutchcom erbjuder flera olika tjänster: från att översätta enstaka texter till stöd för att lansera en ny holländsk webshop avlsutar Corien Leemburg.