Omtanke 1
Ridning för alla På Vingåkers ryttarförening tar
man ”allas rätt att vara med” på största allvar, man har en levande kultur där man arbetar för att idrott ska vara öppet för alla, och där man vill vara en del av att alla barn i framtiden ska kunna få ta del av ridsporten efter förmåga. TEXT & FOTO: ANNA BACK-FITINGHOFF Marie Lindqvist är ridskolechef på Vingåkers Ryttarförening och berättar entusiastiskt om alla delar som tillsammans är ridskolan på Vårnäs, och hur man för ett par år sedan tog beslut att verka aktivt för att alla ska kunna få komma och rida och njuta av hästarna på Vårnäs. Ryttarföreningen och ridskolan har funnits sedan 1978 och under 1982 flyttades verksamheten hit till Vårnäs, där man under de första åren red utomhus. Under 1986 fick man sitt nya ridhus, men lyckan vändes snart till sorg då hela stallet med alla hästar brann upp under augusti 1987. Man samlade sina krafter och lyckades bygga upp stallet, få fram nya hästar och arbeta vidare med föreningen och i dagsläget är det ett nytt ridhus med stall som hägrar, då man jobbar för att tillgängligheten ska öka för alla. – Det är i dagsläget väldigt stora nivåskillnader mellan stall och ridbana vilket blir ett problem för vissa funktionshindrade, förklarar Marie Lindqvist. Därför vill ryttarföreningen nu bygga ett nytt stort ridhus som ska ligga bättre till och där man ska ha ett stall och cafeteria där allt ska vara genomtänkt och anpassat för den verksamhet där funktionshinder ingår som en bas. – Vi vill exempelvis att även stallet ska vara anpassat för rullstolsbundna och med en cafeteria som är lätt tillgänglig, inbyggda hörslingor och även boende där man kan bo över i samband med läger, säger Marie Lindqvist. IDAG SÅ FÅR man ställa in barnhabiliteringens ridgrupper halva terminerna på grund av kylan, och man hoppas att ett nytt ridhus ska innebära att de kan rida året runt. Mycket av Marie Lindqvists arbetstid läggs på att söka bidrag och stipendier för de olika delarna av verksamheten och man jobbar just nu på att hitta vägar för att utveckla den pedagogiska delen av hästverksamheten. Där använder de sig av de andra delarna på ridskolan för att till exempel integrera www.ssil.se | 21