Omtanke 1
»Djuren lockar fram flickornas genuina känslor oc
h hjälper dem att förstå vilka de själva är.« Johanna Bergman Det här är till stor hjälp i utredningar i vad flickorna kan, vilka områden de har problem i, vart de ska slussas vidare och om de har fysiska svårigheter. De aktiviteter man har med hästarna är alltid på flickornas egna villkor. Man låter dem utforska relationen och att genom att försöka förstå hästen och lära känna den kan de också lära sig mycket om sig själv. Både genom hantering, ridning och körning stärker man självkänsla och självförtroende, hästarna är vänner som ger värme och lugn. HÄSTUNDERSTÖDD TERAPI, HUT, baserar sig på mentaliseringsteorin, där man lär känna och får förståelse för hästen utifrån dess naturliga behov och beteende och där man genom genuina möten bygger relationer, man fokuserar också mycket på ”här och nu” i relationerna med hästar, ett sätt att öva sig i mindfullnes. Att vara tillsammans med hästar gör Till och med fåren är sällskapliga och kommer fram när man sätter ner i deras hage. också att man på ett naturligt sätt övar sig i att hantera sina känslor då hästen speglar emotioner, och att få vara en del av hästarnas välmående skapar meningsfullhet och delaktighet, som i sin tur ökar flickornas kunskap, ansvarsförmåga och lyhördhet. Hantering av hästar innebär också att jöer. Personalens grundkompetens spelar här en stor roll, där man genom sin proffessionalitet gör bedömningar där man bland annat tittar på flickornas interaktionsförmåga, initiativförmåga, samarbetsförmåga, empatisk förmåga, fin och grovmotorik, balans och kroppskännedom. MAN TVINGAR INTE ner någon till stallet men man vill gärna se dem prova ett par, tre gånger innan man slutar försöka. Skillnaden mellan hundar och hästar och det som kompletterar dem är 40 | www.ssil.se att medan hästarna är stationära nere i stallet så kan hundarna följa med upp till husen och skapa relationer. Det finns aldrig någon prestation i möten med hästar och hundar, det handlar alltid bara om en relation där man ska kunna slappna av. Man använder även djuren som pedagogiska verktyg, där tipspromenader till häst, klockövningar i rundkorallen, foderstater till hästarna gör att områden som mattematik, läsning, biologi med mera blir roligare och man får en inblick i vad flickorna kan. flickorna lär sig läsa av kroppsspråk, och att vara öppen inför nya möten, vilket man sedan med hjälp av personalen reflekterar kring genom att försöka besvara frågorna hur det kändes och hur det kan kännas. Att djuren gör en enorm insats för flickornas välbefinnande är alla överens om. I dagsläget planerar man att bygga ut djurstallarna och området med djur ytterligare. Tack vare Risingegårdens investering i kompetens kring djur i behandling ligger man idag långt fram när det gäller detta och man hoppas kunna utveckla djurens betydelse ytterligare i framtiden. ●