AMES 1
Anders Johansson, VD Envima, är noga med att fram
hålla personalens enorma betydelse för att kunna växa och nå fortsatt framgång. På bilden är gänget med de 17 globala målen. HÅLLBARA AFFÄRER Envima kombinerar egenutvecklade webbverktyg med erfarna konsulter. För företaget innebär hållbara affärer att man aktivt arbetar med samtliga tre hållbarhetsperspektiv – det vill säga socialt, miljömässigt och ekonomiskt. -Vi har en stark övertygelse om att alla företag som arbetar hållbart tjänar på det och vi lever som vi lär, säger VD:n Anders Johansson. TEXT: JOAKIM LÖWING FOTO: BJÖRN LISINSKI Ä nda sedan Thomas Törnroth startade företaget 2001 har man huvudsakligen jobbat med miljöperspektivet – och det är fortfarande det område verksamheten står stadigast i. – Men miljöfrågan och våra tjänster har med åren breddats inom hållbarhetsområdet och vi kallar oss därför numera för miljö- och hållbarhetskonsulter, förklarar VD:n Anders Johansson och tillägger: – Trots att miljö ingår i hållbarhet har vi valt att särredovisa det för att betona vårt huvudområde. Anders kom in i verksamheten som delägare januari 2002 och blev huvudägare två år senare. GENOM ÅREN har mycket hänt. Bland annat har de två gånger vuxit ur sina lokaler – samt startat kontor i både Stockholm och Kalmar. Totalt är antalet anställda uppe i 14 konsulter i dag – och fler är på gång att rekryteras. – Vi har en väldigt bred kundflora i en mängd olika branscher – cirka 350 aktiva kunder i allt från småbolag till stora jättar. För att förstå bredden kan bland annat Toyota Sweden, Cloetta, Liseberg, Vreta Kluster, Crearum, Linköpings Universitet och Tekniska Verken nämnas. 12 Hur arbetar man med hållbarhet? – Först och främst kan man titta på de 17 globala målen för hållbar utveckling som FN satt upp. Det är viktigt att man tar en dialog i sin egen verksamhet utifrån dessa för att se vilka man påverkar eller påverkas av och sätter upp mål därifrån. Det är där Envima kommer in – och erbjuder sina tjänster. FÖRETAGET HAR FEM AFFÄRSOMRÅDEN – ledningssystem, revision, juridik, utbildning och kommunikation. – Antingen hjälper vi beställaren med helhetsbiten eller enbart med exempelvis utbildning inom hållbarhet eller att identifiera relevant lagstiftning. Oftast börjar vi med en nulägesanalys för att få reda på var företaget befinner sig och att hitta en målbild som överensstämmer med beställarens önskemål genom att ta fram en rimlig projektplan. Nästa steg är att göra en intressent- och omvärldsanalys. – Vilka har företaget att interagera med och vilka förväntningar har dessa ur ett socialt, ekonomiskt och miljömässigt perspektiv? En granne till företaget vill kanske att de ska ha så lite buller som möjligt, medan ägarna vill ha så bra avkastning som möjligt. Kravbilden är olika beroende på intressent. DET HANDLAR OM att plocka fram vad som är mest väsentligt för företaget i fråga att jobba med. – Därför gör man sedan en väsentlighetsanalys, där det som är viktigast att arbeta med prioriteras. Det kan ju skilja en del beroende på bland annat vilken bransch man är och vilka utmaningar och möjligheter verksamheten står inför. Utifrån de prioriterade områdena sätter man sedan relevanta mål för verksamheten. Resultaten sammanställs lämpligen i en årlig hållbarhetsredovisning där verksamheten på ett transparant och tydligt sätt redovisar internt och externt hur man jobbat med hållbarhetsfrågorna. – Vi hjälper ofta till med att identifiera de lagar och förordningar som finns att rätta sig efter och hjälper även till med myndighetskontakter, som till exempel tillstånd enligt miljöbalken. Envima har också på egen hand utvecklat flera webbverktyg – Minet, Miljöparagrafen och Akademinet - för att underlätta miljö- och hållbarhetsarbetet för sina kunder. Det är licensierade produkter som företagen kan abonnera på. – Det som gör oss unika, inte minst eftersom Foto: Envima