AMES 1
MEDIA OCH REKLAM TEXT: PELLE BLOHM FOTO: PRESSBIL
DER ETT SAMARBETE SOM STÄRKER MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER En samhällsdebatt som står i rampljuset är företags hantering av data och människors integritet online. Det svenska start-up företaget Zynapp med integritet som ledstjärna har nyligen blivit granskade och godkända av Articl8. Tillsammans ska de arbeta för en rättvis och jämställd marknad. Det senaste decenniet har miljontals människors personliga och känsliga data exploaterats av företag för egen vinning. Ett av många företag som kräver förändring är svenska start-up företaget Zynapp, vilka nyligen blivit granskade och godkända av Articl8, i deras arbete för integritet online. Tillsammans har de inlett ett samarbete där de ska bedriva en ny lobbyverksamhet som är för integritet online. Man vill skapa förändringar i hur man ser på data och uppmuntra företag att utveckla affärsmodeller som inte är beroende av exploatering av personlig data: – Vi kan konstatera att det finns problem idag där företag inte respekterar människans integritet. Att samarbeta med Articl8 för att motverka detta är en självklarhet för oss. Vi ska tillsammans med Articl8, och de företag som är medlemmar, bedriva en lobbyverksamhet vilket sätter press på de företag som bryter mot mänskliga rättigheter, säger Hanna Kjellman, Privacy & Legal Officer på Zynapp. 52 VÄLKOMNAR DELTAGANDET Articl8 växer i deras arbete för integritet online och de gör ett tydligt avtryck. Det är däremot inte alla som får vara medlemmar, utan en lång lista på kriterier måste först uppfyllas. Ett av många kriterier är att integritet måste vara ett kärnvärde i verksamheten, vilket Articl8 tycker att Zynapp uppfyller: – Zynapp leder vägen i utvecklandet av ett mobilt ekosystem som är etiskt och skyddar integritet, och därför välkomnar vi deras deltagande i Articl8, säger Alexander Hanff, medgrundare och vd av Think Privacy och Articl8. EN RÄTTVIS OCH JÄMSTÄLLD MARKNAD Articl8 är världens första industrigrupp för företag med fokus på integritet och etik inom data. De vill tillsammans med etiska företag driva en helt ny lobbyverksamhet där de skapar en rättvis marknad. Articl8 har tagit sitt namn från den Europeiska Konventionen, artikel 8, vilken innefattar rätten till skydd för privat- och familjeliv. Hjärnorna bakom initiativet är företaget Think Privacy som grundades av Alexander Hanff och Fredrik Norberg. Think Privacy har arbetat med flera projekt i Europa för att förbättra villkoren för integritet och de har nått stora framgångar. n SARAH SJÖSTRÖM OCH HUAWEI I SAMARBETE Sarah Sjöström, en av världens bästa simmare och Sveriges största och mest framgångsrika idrottsprofiler och Huawei, ett av världens ledande bolag inom smarta mobiler, bärbara datorer, smarta klockor med mera, inleder nu ett samarbete. När Huawei lanserar nya P30-serien med det nya marknadsföringskoncept – Dare to Challenge – blir Sarah Sjöström en av utmanarna som personifierar konceptet. – Vi är väldigt stolta över att Sarah Sjöström väljer att samarbeta med oss. Vårt varumärke har utvecklats fantastiskt bra och nästa steg är att ytterligare stärka vår svenska förankring. Sarah Sjöström är en av Sveriges mest populära och folkkära idrottare med en enastående förmåga att leverera resultat på allra högsta nivå. Hon är dessutom mycket intresserad av teknik och har imponerats av våra produkter vilket kändes som en bra kombination. Hon har haft vår telefon Mate20 Pro och sportklockan Watch GT sen i höstas så de har blivit en naturlig del av hennes vardag, säger Jacky Zhao, Nordisk CEO på Huawei Consumer Group i Sverige. – Väldigt spännande att ha Huawei med på min resa framåt. Vi har samarbetat lite tidigare vilket gjorde mig intresserad av deras produkter som verkligen ligger i framkant. Speciellt imponerad är jag av deras mobilkamera med dess coola funktioner och bildkvalitet. Nu närmast ser jag verkligen fram emot att få prova den nya flaggskeppstelefonen i P30-serien som lanseras 26 mars men i förlängningen alla produkter i deras eko-system, säger Sarah Sjöström. NYTT MARKNADSFÖRINGSKONCEPT – DARE TO CHALLENGE Huawei är mobiljätten som började sin bana som ett litet elektronikföretag och har kommit att bli en av världens största mobiltillverkare. En utmanare bland de etablerade giganterna, som steg för steg tagit sig till att bli ledande med sina smarta, innovativa mobiler. Genom att lyfta andra utmanare, vill Huawei inspirera andra att kämpa för att nå sina drömmar. Dare to Challenge, är Huaweis nya kommunikationskoncept, framtaget i samarbete med ett flertal framgångsrika svenskar där utmaningen står i centrum. Huawei vill lyfta deras historier, deras framgångar, för att uppmuntra andra att alltid anta utmaningen. Att våga vara en Challenger. n