AMES 1
LINKÖPING REGIONEN Nudging – en varsam knuff i rä
tt riktning Renall expanderar NÄSTAN ALLA AV OSS vill leva mer hållbart. Trots detta går vi ofta emot våra principer och tar enkla och kortsiktiga beslut. Nudging – att snällt knuffas åt det håll vi egentligen vill – kan vara lösningen. Det nystartade företaget Nudgely består av sex stycken masterstudenter från Linköping universitet. Deras affärsidé utgår från konceptet ”nudging” som är en del inom området beteendeekonomi. Under Spadagarna på Marstrands havshotell den 7-9 april träffade de hotellbranschen för att lära dem om hur man kan använda sig av nudging med fokus på hållbara och ekonomiska vinster. - Väldigt enkelt kan man säga att nudging handlar om att designa olika val och på så sätt påverka människors beteende. Ofta kan små saker göra stor skillnad. Om man till exempel vill att hotellgästerna ska återanvända sin handduk och inte slänga den i tvätten med en gång så har det visat sig göra stor skillnad kring hur man formulerar sig på informationsmaterialet. Om det står ”Återanvänd gärna din handduk – det är bra för miljön” – brukar det inte ge jättebra resultat. Något som NORRKÖPING Öppningen av nya Scandic Norrköping City närmar sig 20 NYA ARBETSTILLFÄLLEN och nytt hotellkoncept ska möta en växande besöksnäring i regionen Sedan en tid tillbaka pågår en omfattande renovering och tillbyggnad av Scandic Norrköping city, projektet är så pass stort att det snarare handlar om ett nytt hotell. En ny huskropp byggs intill det befintliga hotellet och fastigheten kommer snart erbjuda ny restaurang, bar, plats för lobbyjobbande och en uteservering. Utökningen av verksamheten har även inneburit en större rekrytering för hotelldirektör Mikael Åhrberg, sammanlagt tjugo nya arbetstillfällen ska fyllas på hotellet. Det nya erbjudandet på Scandic Norrköping City kräver att hotellet fyller på med ny kompetens. Region Östergötlands besöksnäring ökar dessutom, under januari till september 2018 ökade gästnätterna i hela regionen med 2,4 procent. Enligt Visit Östergötland kan man även se en ökning av utländska gästerna, en ökning på 7 procent jämfört med samma period 2017. Erbjudandet för utländska gäster ställer något annorlunda krav på service och utbud, följsam och anpassad service och andra önskemål på mat och dryck samt ett större ansvarstagande för helhetsupplevelsen i Norrköping och regionen i sin helhet. n Källa: www.scandichotels.se 5 funkar bättre är ”De flesta som bor i detta rummet, brukar återanvända sin handduk – gör det du också för att bidra till miljön”. Man vill gärna göra som flocken – alla andra, berättar Jacob Göransson som är VD på Nudgely. Om man önskar få gästerna att välja mer vegetarisk mat för att minska klimatpåverkan– finns det flera knep att ta till. - Det har visat sig att man hellre väljer vegetariska rätter om de är blandade med ”vanliga rätter” och inte är separerade under en särskild vegetarisk rubrik. Det här enkla tricket kan öka försäljningen av vegetariska rätter med över 50 procent och där med markant minska klimatpåverkan. Under Spadagarna – i år med temat ”Saving the planet - for future generations”. delade Nudgely med sig av en rad korta workshops med konkreta förslag på hur man kan påverka gästers beteende till hotellens fördel. n FREDAGEN 29 MARS INVIGDE RENALL sin nyuppförda anläggning på Torvinge industriområde! Invigningen förättades av kommunalrådet Niklas Borg. Ett hundratal kunder och samarbetspartner minglade och bjöds på lunch. Renall är ett miljöserviceföretag inom miljökonsulttjänster, kommunala entreprenader, avfalloch återvinning, slamsugning, högtrycksspolning, kranbilar-och maskintjänster samt industri- och fastighetsjour.Linköpingsföretaget Urbans Spoloch Tankservice är sedan 2017 ett dotterbolag till Renall. Renall verkar inom bygg-och fastighetssektorn och ser en stor marknad i Linköping. Renall ägs av Fredrik Jonsson, Marie-Louise och Ronny Fyhr. Alla tre delägarna är verksamma i det dagliga arbetet i företaget. n Källa: www.svenskaspahotell.se Källa: www.renall.se