Gör om mig Vän med drivern FILMTAJM! Alla deltaga
res custom fitting-filmer hittar du på svenskgolf.se RÄTT FRÅN BÖRJAN Lägg grunden i baksvingen MED DISTINKTA STEG och fokuserad min går Henrik Quist fram och ställer sig på rangemattan. Han låter driverhuvudet vila lätt bakom bollen och rättar avslappnat till sin uppställning. Men plötsligt blir det tydligt att svingtankarna börjar snurra i hans huvud och kroppen spänns något… ”Draw”… ”inifrån”… ”släpp loss handlederna”… Någon millisekund efter att bollen lämnar peggen suckar Gör om mig-deltagaren besviket. Tränaren Linda Lindell ger honom ett råd, han nickar och peggar upp en ny boll. Från 23 till 17,6 på tre månader. Handicapen har rasat för Henrik Quist under Gör om mig och målet är redan uppnått. Det mesta har gått som på räls men nu väntar nya utmaningar för den före detta innebandyspelaren. En del av spelet har han inte riktigt bemästrat än – sin driver. – Innan Gör om mig visste jag väldigt lite om golf. Allt handlade om att slå varje slag så långt som möjligt och så här i efterhand har jag använt drivern alldeles för ofta, säger Quist och fortsätter: – Tidigare gick jag upp på tee med en dålig känsla. Det kunde gå hur som helst. Nu känner jag mig ändå ganska trygg men då slår jag med min förra sving, med mer fade. Det händer dock att jag kommer ner med allt för öppet klubbhuvud och bollen seglar långt till höger, säger Quist. UNDER GÖR OM MIG-PROJEKTET har nästan alla av Henrik Quists sänkningsronder innehållit ett eller ett par katastrofhål som majoriteten bottnar i hans svårighet att hålla drivern i spel. – Henrik har, som många andra, inte vetat hur han ska stå och slå med drivern, säger tränaren Linda Lindell och betonar att det faktiskt inte är så stor skillnad på drivern och andra klubbor mer än att skaftet är längre, huvudet större och att du ska placera bollen längre fram i stansen. Men du ska inte behöva lära in två olika svingar. – De flesta kommer överlag för mycket utifrån och in och får därför en slice efter80 SVENSK GOLF 8–2017 TOPPEN AV BAKSVINGEN Här har Henrik en perfekt position på toppen av baksvingen och har skapat sig rätt förutsättningar för att starta sin nersving. som de skär bollen och får väldigt mycket sidoskruv och även ibland slår ner på bollen och slår då en så kallad sky. Med en järnåtta kanske det inte ens märks på bollbanan, men samma svingspår med drivern kan få gigantiska konsekvenser och du kommer inte få ut längden. Därför gäller det att arbeta mot ett bättre svingspår med såväl driver som järnklubbor, säger Linda Lindell. DU HAR SÄKERT hört det förr. För maximal längd med drivern måste du slå upp på bollen med ett svingspår något inifrån och ut. Det är då du får längd, höjd och mindre spinn i utslagen. Varför är det så viktigt? I Henrik Quists fall har drivern faktiskt inte varit särskilt viktig än så länge. När han hade 23 i handicap och bara behövde få till ronder på mellan 90 och 100 slag räckte det att få bollen i spel från tee, långa utslag har inte varit nödvändigt för bolltalangen som lyckats hanka sig fram ändå. Nu måste Quist gå under 90 slag och sedan ännu lägre för att fortsätta sin sänkningskurva som han vill. För att ge sig större procentuell chans att lyckas måste han komma närmare green från tee än tidigare för att få kortare klubbor på inspelen in mot green som han har betydligt bättre precision med och han har inte längre råd med katastrofhålen. – Mitt främsta mål i Gör om mig har varit att få en bättre förståelse för vad som händer när jag gör rätt eller fel. Att gå under hcp 18 var sekundärt men jag nöjer mig inte, jag vill gå ännu lägre. FÖRSTA STEGET BLIR att få ordning på tekniken med drivern. När den sitter tror tränaren Linda Lindell att hennes adept kommer få större självförtroende och våga lita på sin driver samt veta när den inte behövs. – Att slå med driver är inte bara teknik. STARTEN PÅ NERSVINGEN Positionen när han har vänt rörelsen, det mest ”kritiska momentet”, där det gäller att få ner klubban på spåret, under linjen, och inte bli för aktiv med klubban och kasta ut den, alltså inte komma för mycket utifrån och komma på andra sidan linjen. Många tar upp den automatiskt när de kommer till ett nytt hål. Det är viktigt att studera hålet och utslaget först. Var ska jag pegga? Hur blåser det? Är drivern nödvändig? Och viktigast av allt – var ska jag sikta och var vill jag hamna? säger Linda Lindell. Hon visar och justerar medan Henrik Quist lyssnar och försöker sortera tankarna. Vissa drivar svischar iväg perfekt med en svag, eftersträvad vänsterskruv och landar en bra bit förbi 200-skylten. Andra får kämpa sig upp till skylten efter att ha startat vänster och skruvat sig in mot mitten. Linda Lindell påminner: – Handlederna, Henrik.