Aktuella Byggen 1
SAMTAL MED ARKITEKTEN Spektakulärt och vardagligt
Urban Skogmar, arkitekt vid Metro Arkitekter Tanken bakom Linköping Station var att skapa en station över vattnet, samt att knyta samman staden över ån på ett effektivt sätt. Foto: Sweco Arkitekter Text: Jessica Nejman Metro Arkitekter vann World Architecture Festival 2014 i kategorin "Infrastructure – Future Projects" med sitt förslag om Linköping Station. Urban Skogmar, arkitekt vid Metro, berättar om kontorets framgångsrecept. Just nu flyttar Metro Arkitekter in i sitt nya kontor tillsammans med Sweco i Malmö.Sedan en tid tillbaka är Metro Arkitekter en del av Swecokoncernen. Vinsten tillsammans med Rundquist arkitekter i World Architecture Festival (WAF) 2014 är ett av flera prisbelönta projekt som Urban Skogmar varit med om. Förslaget för Linköpings Station som vann juryns gillande är ett koncept där bortglömda rum blir förgyllda. – Vår idé var att lägga Linköpings Station på en bro över Stångån och på så sätt binda ihop staden över ån på ett effektivt sätt. Vi ifrågasatte utgångspunkten för tävlingen och var ensamma om att omlokalisera placeringen av stationen. Bron är dessutom mycket stor där plattformarna ligger. Vi ville utforma utrymmet så att stationen inte ligger inne i en stadsmiljö utan ovanför vattenytan i stället. 1 3 Inspirationen kom från klassiska järnvägsbroar i stål, men rummet under bron inspirerades av gamla katedraler med kryssvalv. Med klassiska element som valvbågar och fackverkskonstruktioner ville arkitekterna skapa något tidlöst som ändå får en samtida gestaltning. – Det var viktigt att bron fick en egen karaktär eftersom den ligger på en solitär plats och syns väldigt mycket. Kanske den till och med skulle kunna ses som ett turistmål, ett spännande byggnadsverk. Istället för att bara låta undersidan bli något överblivet arbetade vi med att vända det till en rumslig tillgång i staden. Urban Skogmar beskriver ofta Metros arkitektur som vardaglig med en spektakulär glimt. Många infra2 strukturprojekt är ofta igenkännbara. I motsats till detta får Metros byggnader gärna ha en karaktäristisk design och en historia om platsen. – Även ”vardagliga” byggnadsverk som parkeringshus och broar kan lyftas fram. Så kallad bruksarkitektur kan med små medel höjas till något som bidrar positivt till vår stadsmiljö. I Arkitektens 3 favoriter: Skyttelbron i Lund är ritad av kollegorna i Malmö. Ett ganska enkelt koncept som speglar Metros vision: att hitta enkla och tydliga idéer. Utgångpunkten var en enkel grundidé om rörelse över bron. Färgskalan går från rött till gult i en annars grå omgivning. Här interagerar man med arkitekturen och gör bron till något mer än bara en vanlig gång- och cykelbro. Foto: Sweco Arkitekter Metro arkitekter vann Malmö stads stadsbyggnadspris förra året med Malmö Centralstation. Här omvandlas en nergången station till en plats där man möts och vistas. Den nya glashallen kopplar stationen till Citytunneln. Foto: Sweco Arkitekter 130 AKTUELLA BYGGEN NR 1 • 2015 Grupphusområde i Husie i Malmö. Ett område med 13 villor där Metro arkitekter hade hand om allt från de första skisserna till diskussionerna med slutkunden. Husen har en lokal särart som hämtar inspiration från såväl Skånelängor som danska rökerier. Inte lika komplext som Malmö Centralstation, men med samma vision: att hitta det enkla och till synes självklara uttrycket. Foto: Sweco Arkitekter