AMES 1
MARKNADSFÖRING TEXT: TOMAS TRÄNKNER Ja, det kan v
ara så. Enligt rapporten Svenskarna och Internet är 2019 året då tillväxten för första gången stannar av. Tillväxttakten för de största sociala nätverken minskar, och färre lägger ut bilder, skriver och delar inlägg på Facebook. Många upplever inte att tiden på sociala nätverk är meningsfull. BÖRJAR SVENSKARNA TRÖTTNA PÅ SOCIALA MEDIER? TROTS ATT TILLVÄXTEN STANNAT av måste du som företagare eller marknadsförare förhålla dig till denna stora grupp av potentiella kunder och intressenter. Fyra av fem svenskar använder sociala medier regelbundet. Så det är rätt troligt att du som läser detta är en av dessa personer. Vad ser vi för trender? Den gedigna rapporten Svenskarna och internet 2019 ger ett utförligt svar på trender. Den kom ut den 15 oktober och är den 19:de utgåvan sedan år 2000. Rapporten görs av Internetstiftelsen som bland annat ansvarar för toppdomänen.se. DET VAR UNDER 2007/2008 som sociala medier tog riktig fart tack vare iPhone och andra smarta telefoner. Från att varje år ökat så ligger användandet av sociala medier för första gången på samma nivå som förra året, 83 procent totalt sett. DE STÖRSTA SOCIALA MEDIERNA är (procent av internetanvändarna, föregående år inom parentes) 1. 2. 3. 4. 5. Facebook minskar till 74 % (76 %) Instagram ökar till 61 % (60 %) Snapchat ökar till 39 % (38 %) LinkedIn ökar till 31 % (30 %) Twitter är oförändrad på 24 % (24 %) Klart fler kvinnor använder sociala medier än män. Förhållandet är cirka 11/10. Alla som studerar använder sociala medier. Av de som arbetar använder 7 av 8 sociala medier. Har Facebook nått sin peak? Facebook firar 15 år i år. Trots skandaler och utmaningar med integritet så ökar Facebook globalt med 8 % per år. Men i Sverige, Europa och USA har Facebook eventuellt nått sin peak och en nedåtgående trend kan vara på gång. En annan trend enligt rapporten är att färre lägger ut bilder och delar innehåll på Facebook. Instagram växer Instagram är världens näst största sociala nätverk och har funnits sedan 2010. Det fortsätter att växa om än inte i samma takt som tidigare. Det är framförallt ålderskategorin 36-45 år som ökar sin användning. Totalt sett finns det 800 miljoner Instagramkonton. De under 25 års ålder väljer andra sociala medier. Däremot sker en ökning för de upp till 55 år ålder. Snapchat växer Snapchat lanserades 2011 och har vuxit sedan dess. Dock är tillväxten inte lika stor längre. 7 av 8 personer mellan 12-25 år använder Snapchat. Av dessa är nästan inga på Facebook. Twitter – fortfarande populärt Twitter har funnits sedan 2006 och ökar något i popularitet. Det var här som hashtagen (#) såg dagen ljus. Det är framförallt yngre män i storstäderna som använder Twitter. Ungefär en fjärdedel av alla på internet använder Twitter. LinkedIn – ökad aktivitet LinkedIn startade 2003 och har flest år på nacken av de stora sociala nätverken. Cirka 30 % av internetanvändarna finns på LinkedIn. De flesta är mitt i karriären och 36-45 år, välutbildade stadsbor med bra inkomst. Antalet användare ökar något, men framförallt ökar andelen aktiva. Sedan 2015 är det 60 % fler aktiva enligt rapporten Svenskarna och internet 2019. Youtube – största mediakanalen 87 % av internetanvändarna kollar på Youtube, och det är ungefär lika mycket som året innan. Utbudet är enormt med 23 miljoner Youtubekonton. Möjligheterna är enorma men det är lätt att drunkna i utbudet. Man skall dock inte glömma bort att Youtube är internets näst största sökmotor. Visste du att PewDiePie inte längre är störst på Youtube? T-series är störst med 116 miljoner följare. EN SAK ÄR SÄKER MED SOCIALA MEDIER - de är i konstant förändring. Det finns även nya plattformar som kan växa sig stora, t.ex Vero, TikTok och Lasso. Glöm inte bort Whatsapp, Tumblr och Pintrest. Så rådet är att kolla vart din målgrupp finns och se till att själv vara där. n TOMAS TRÄNKNER Tomas har 30 års erfarenhet av marknadsföring, både digitalt och genom en bakgrund som marknadschef. Han driver idag företaget Slipsten Marknadsutveckling och är en flitigt anlitad poddproducent, föreläsare och digital strateg. SEB Private Banking Rådgivning utifrån dina ambitioner Konrad Sundström 013-32 813 14 42 Marcus Franzén 013-32 813 07 Linköping kontakta5319@seb.se