AMES 1
MEDIA OCH REKLAM TEXT: PELLE BLOHM FOTO: PRESSBIL
D CRAFT LANSERAR VASALOPPSKOLLEKTIONEN PÅ STADIUM Sportvarumärket Craft lanserar återigen en ny version av den populära Vasaloppskollektionen. Kollektionen för 2020 berättar historien om själva resan på vägen till målet och är en hyllning till alla de skidåkare som genomför något av Vasaloppets olika lopp. FOTO: PRESSBILD ÅRETS BÄSTA REKLAMFILM Den 24 oktober 2019 gick årets upplaga av Roygalan av stapeln på Cirkus i Stockholm. Roygalans syfte är att uppmärksamma Sveriges bästa reklamfilmer och skaparna bakom dessa. Elgiganten blev en vinnare. ”Att ge mer”, Elgigantens julreklamfilm, blev utnämnd till vinnare. - Vi känner en otrolig stolthet över att få den fina utmärkelsen Årets Bästa Reklamfilm. Med filmen ville vi inspirera kunderna att ge julklappar med mening, så att de blir mer än bara en produkt. Det känns fantastiskt kul att julreklamfilmen från i fjol blev så uppskattad, vilken bekräftelse för vårt lokala och nordiska marknadsteam, säger Elgigantens vd, Niclas Eriksson. I reklamfilmen ”Att ge mer” uppmuntrar Elgiganten till eftertanke och reflektion. I en känslosam berättelse följer man mötet mellan två generationer där en julgåva uttrycker mer än ord någonsin kan säga. Man får följa en flicka som besöker en avlägsen, äldre släkting till jul. Han verkar vara lite av en ensamvarg, men det visar sig att de har mer gemensamt än man först kan tro. När hon väcker upp minnen 54 från hans förflutna bestämmer han sig för att ge henne en gåva som hon ska minnas för alltid. Hans gåva är fylld av äventyr, kärlek och förlust, och stärker bandet dem emellan på ett sätt som är omöjligt att sätta ord på, men som de båda förstår. Filmen stöds av en undersökning där mer än 4000 personer i Norden tillfrågats om sina tankar runt julklappar. Det visar att 64 procent tycker att det är trevligare att ge än att ta emot gåvor under julen. Nio av tio tycker dessutom att det är viktigt att mottagaren uppskattar julklappen. Med hjälp av den kreativa byrån Nord DDB, i samarbete med Bleck och regissör Rune Milton, producerades reklamfilmen som fick den fina utmärkelsen Årets Bästa Reklamfilm. HÄR ÄR JURYNS MOTIVERING TILL VINSTEN: Här finns en fantastisk storslagen filmisk ton och episk känsla. Det finns en struktur och uppbyggnad där inte bara vackra bilder staplas efter varandra utan vägts noggrant med tanke på tempo, pauser, trovärdigt spel, musik och berättarröst. En väldigt fint berättad historia. n – Vasaloppet är så mycket mer än målporten i Mora, även om den såklart är en viktig målbild både fysiskt och psykiskt, säger Cecilia Hedin, som har designat kollektionen. Det är många timmar som läggs ner inför Vasaloppsdagen och man harvar otaliga mil i skog och mark för att förbereda sig. Vasaloppsarenan med sina fäbodar och långa skogar är en fantastisk plats att vistas i och det tåls att illustrera i en Vasaloppskollektion. Här vill man att åkarna ska känna igen sig i kollektionen och relatera till Dalaskogarna. Aller media fortsätter sin digitala framtidsresa och rekryterar Expressenprofilen Malin Roos. Som reportagechef ska Malin Roos vara med och utveckla berättandet i Femina, med särskilt fokus på svenska kvinnor. Femina flyttade under våren från Malmö till Stockholm, med ambitionen att göra en digital storsatsning. Malin Roos är den senaste rekryteringen på den resan. Malin Roos har under 20 år tillhört Expressens mest framträdande medar- Förra årets kollektion var en stor succé och den nya designen bygger verkligen vidare på den framgången, men nu med en mer modern framtoning som jag tror kommer att uppskattas av våra deltagare. Det är värdefullt att kunna erbjuda åkarna en kollektion att använda både före, under och efter sitt deltagande, där många bär dem med stolthet kopplat till sitt eget genomförande i fäders spår, säger Lena Hermansson, Sponsorchef på Vasaloppet, som gläds över årets Vasaloppskollektion. Plaggen lanserades den 28 oktober och finns att köpa online på stadium.se och craftsportswear.se samt i Sälen och Mora i samband med Vasaloppet. Förra årets Vasaloppskollektion fick ett väldigt bra mottagande med flera artiklar som såldes slut redan under den första helgen av Vasaloppsveckan. n FEMINA GÖR SUPERREKRYTERING FRÅN EXPRESSEN betare. Hon har jobbat i många olika roller, som till exempel nyhetsreporter, sportreporter, krönikör, TV-programledare, USA-korrespondent, gjort porträttintervjuer med Kungafamiljen, idrottskändisar, politiker och näringslivstoppar, och senast drivit Politikpodden och skrivit samhällsreportage som en del av Expressens politikredaktion. 2017 vann hon det prestigefyllda Wendelapriset för reportageserien ”Asylrapporten”. n