Nolltretton 1
MAT & DRYCK som skapar glädje och relationer Text
: Kristian Andersson Foto: Kristian Andersson, Karamello Det linköpingsbaserade godisföretaget Karamello grundades år 1994 av vännerna Henrik Hovlind och Mikael Huljebrandt och är idag en av Nordens fyra största aktörer inom reklamgodisbranschen. I snart 25 år har de tillsammans med sin personal utvecklat verksamheten genom att jobba med godis på olika marknader mot olika målgrupper. Idag bedriver de daglig handel med företag, livsmedelsbutiker och privatpersoner genom export och import samt näthandel. - Enligt statistik äter vi mer godis idag jämfört med förr och en familj på fyra personer konsumerar cirka 1,2 kg godis i veckan. Inför högtider, till exempel påsk, ökar vår produktion till tre skift varje dag, säger Henrik. Karamello har tidigare haft godisbutiker över hela landet men satsar idag enbart på butiken i centrala Linköping. Vid huvudkontoret ute i Tornby huserar även produktion, lager och en helt nyöppnad fabriksbutik. Dessutom levererar man lösgodis till livsmedelsbutiker i regionen och tillverkar reklamgodis åt företag, vilket utgör störst del av företaget. Karamello kallar det för ”den goda reklamen”. - I vår butik har vi ett stort lösviktsortiment som enbart innehåller varumärkesgodis, samt ett väldigt stort sortiment av mörk kvalitetschoklad och lakrits. Vi har även en lösviktshylla med enbart sockerfritt godis för att så många som möjligt ska få njuta av det typiskt svenska lösgodiset, berättar Henrik och fortsätter; - När vi tillverkar reklamgodis åt företag så frågar vi dem i början av processen; ”hur smakar ert företag”? Beroende på inriktning, målgrupper eller den marknad de huserar på, så kan vi sätta smak på godiset som representerar dem, till exempel mer salt, sött eller surt. Det skapar positiva relationer till kunder och medarbetare vilket är syftet med reklamgodis. Och givetvis paketeras godiset på plats hos oss i egentillverkade askar. KVALITETSGODIS Henrik förklarar att vi i Sverige idag är mer medvetna om vad vi äter. Därför är endast den högsta kvaliteten av godis bra nog för Karamello, och har så varit sedan starten. - Vår vision har alltid varit att aldrig tumma på kvalitet vad gäller godis. Vi har de mest kvalitativa och mest populära godiset, enligt topp-20-försäljningen, i vårt sortiment. Du hittar klassikerna men även våra egna varumärken som Minidynamit och Dynamitstänger, säger han. - Vi har allt från det lilla i alla olika smaker till större godis eller konfektyr i form av högkvalitativ choklad, till exempel italienska Vanini och belgiska Dolfin. Vi representerar även Ben & Jerry’s glass med Linköpings enda skopbar på sommaren. Vad gäller vår fabriksbutik så erbjuder vi de 150 mest populära sorterna och säljer i påsar om 100 gram för 10 kronor styck, eller tolv påsar för 100 kronor. Det är ett nytt och fräschare sätt att handla godis jämfört med lösvikt som du plockar med handspade. Hur mycket ökar er produktion till påsk och vilket godis är populärast? - Påsken är den högtid då godiskonsumtionen bland oss svenskar är som högst. Vi äter mer godis då än under andra tider på året, vilket resulterar i att vi på Karamello måste öka vår produktion. Under till exempel en period på tre, fyra veckor kör vi två- eller treskift för att kunna leverera på den nivån som förväntas av oss. Under påskveckan trycker vi ut en mängd som motsvarar ungefär tre normala veckor. - Vad gäller själva godiset så är favoriterna under påsken klassiker som skumägg, chokladägg, nougatägg och mandelägg tillsammans med ett blandat sortiment, så som mindre varianter av Kexchoklad, Plopp, Mars, Snickers, Geisha och så vidare. Givetvis blandas dessa i ett trevligt påskägg av olika storlek. FAKTA KARAMELLO Grundades: 1994 av Henrik Hovlind och Mikael Huljebrandt. Bedriver: Produktion, import och export samt försäljning av godis och konfektyr. Huvudkontor: Linköping. Yta på 3.500 kvadratmeter med kontor, produktion, lager och butik under samma tak. Antal anställda: 20 heltidsanställda, 10 timanställda och ytterligare personal som kallas in vid behov. Vänder sig mot: Företag, livsmedelsbutiker och privatpersoner. Sociala medier: @karamellosverige 24 NOLLTRETTON